World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Hello again!

Vi behöver bara ett klartecken från Data-sektionen och så kan Sebbe hjälpa oss. Dock får vi själva stå för typ allt och fixa och dona. Kollade upp detta för en dryg månad sedan!

Vi försöker helt sonika få klartecken från data-sektionen på föreningen och så drar vi igång det? Det bästa vore väl att några hade möjligheten att uppdatera samt att det är så enkelt som det bara går?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Men, jag är ju Brekal liksom...

Clifford

Mina tidigare regelfunderingar anser jag klarlagda idag.
Polackerna försvinner, SCS kostar 0.1, Madagascar/FIC kan bara alignas om de är Vichy och straits kan frakta obegränsat med resurser.

Nu kommer fler funderingar:

1. Två regelpärmar.
På Geddon finns nu två pärmar med regler. Den ena (härefter kallad GULA) har gula indexlappar och är copyrightad till 2004. Den andra (kallad GRÅ) har grå rygg, inga indexlappar och innehåller en optional-rules list i slutet, copyrightad till  2003.Vilka regler gäller? Vi måste vara HELT överens om det. Tex. finns inget som heter "Food in Flames" i den gula. När man skriver ut regler, se till att markera VERSIONSNUMMER, tex Raw7m, fullt synligt på förstasidan. (det står nämligen ingenstans i reglerna)

2. Vilka optional-rules spelar vi med? Ta fram listan från budgivningen, skriv gärna listan här på forumet!

3. Att bygga convoys i minor countries är en CoiF-option som vi alltså inte spelar med, såvida vi inte reviderar vilka optionalrules vi spelar med.

Sammanfattningsvis märkte jag att de förmodligen nyare reglerna i den Gula pärmen är betydligt tunnare än de regler som finns i den grå. Food in Flames har tagits bort helt, verkar det som. Vad ska man tro?

oscar

1. I min pärm, den "gula pärmen", står Food in Flames omnämnt som option 29 under 13.6.2 . Detta är RaW 7 aug 04, dvs. de senaste reglerna.

2. Vet inte riktigt vilka options vi kör med. Jag har för mig att PA vet det.

3. Nej, man får inte bygga konvojer i minor countries eftersom vi inte kör med CoIF.

Du kanske är intresserad av dokumentet? Jag kan maila det till dig.

/Oscar

GrandPA

Hmm.. Vi borde ju köra med den gula (2004) men vi har ju valt att ta med "food in flames" optionen (innan vi bjöd) så även om den den inte står med i dessa regler så anser jag att vi kör med den ändå.
All for one and more for me

oscar

Btw:
Citat från: "oscar"Jag har skapat en pdf-version av de senaste reglerna.

Har fixat följande:
- Sidnumrering
- Sidförteckning
- Bilder till de flesta exempel
- Referenser är klickbara (undantaget indexet i slutet, hästjobb)
- Sidbrytningar
- Formatet är numera A4 och inte Letter
- Bredare spalter och mindre marginaler
- Punktlistor är numera just punkt-listor
- Samtliga rubriker på nivå 4 eller högre är nu indexerade och länkade (man kan klicka i sidförteckningen och komma dit)
- Varje stort avsnitt börjar på en egen sida (för att det skall funka att sätta in allt i en pärm med numrerat pärmregister)
+ en del annat fix

Filen är ganska stor (1,14 MB zippad) så om det är någon som vill ha läsbara regler så skicka meddelande till mig så mailar jag.

Bästa vore om det fanns ett bra ställe på armagedon.se där man kan lägga upp filen, men jag har inte hittat ngt sådant. Clifford, du kanske kunde tillse att det kan ordnas?

Clifford

maila den till mig, oscar. marcus.clifford[AT]armagedon.org

Lindbergh

De senaste reglerna är RAW7 aug 04, och där finns Food in Flames med under 13.6.2 factories, eller som option 29. Den är flyttad från 13.6.1 från RAW 7 vad jag vet. Regeln har förändrats sedan RAW7 a och RAW7 m. Först så var det att man blev straffad om man inte fick hem dem (när Robin spelade CW), sedan att man fick BP istället för PP i RAW7 m. Rekommenderar Patrice Fornos hemsida för att följa ändringarna i RAW7-serien.

När det gäller convoys så får man för övrigt enligt 4.2 göra följande:

Put your on-map naval reinforcements into a port you control in the unit's home country. However, you can place 1 convoy point a turn in either a Commonwealth home country other than the United Kingdom or an aligned (not conquered) minor country [Note: this is only possible if you are playing with Ships in Flames].

Tolkar regeln som vem som helst får sätta dem i ett aligned minor country (ex Rumänien), vilket man fick göra i RAW6?

Har redan tillämpat denna regel två gånger, hoppas inte jag har gjort fel? Har satt upp nya CP i Sydafrika och i Indien...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Citat från: "Lindbergh"De senaste reglerna är RAW7 aug 04, och där finns Food in Flames med under 13.6.2 factories, eller som option 29. Den är flyttad från 13.6.1 från RAW 7 vad jag vet. Regeln har förändrats sedan RAW7 a och RAW7 m. Först så var det att man blev straffad om man inte fick hem dem (när Robin spelade CW), sedan att man fick BP istället för PP i RAW7 m. Rekommenderar Patrice Fornos hemsida för att följa ändringarna i RAW7-serien.

När det gäller convoys så får man för övrigt enligt 4.2 göra följande:

Put your on-map naval reinforcements into a port you control in the unit's home country. However, you can place 1 convoy point a turn in either a Commonwealth home country other than the United Kingdom or an aligned (not conquered) minor country [Note: this is only possible if you are playing with Ships in Flames].

Tolkar regeln som vem som helst får sätta dem i ett aligned minor country (ex Rumänien), vilket man fick göra i RAW6?

Har redan tillämpat denna regel två gånger, hoppas inte jag har gjort fel? Har satt upp nya CP i Sydafrika och i Indien...

L

Tack för bra och tydliga svar. Min förvirring har sin grund i en enda sak, nämligen att vi använder olika regeluppsättningar på Geddon. Jag föreslår att vi ritualbränner/ersätter alla regler utom den "Gula". Visst är det bra med extraregler när det ska kontrolleras saker men då måste de vara samma utgåva.

oscar

Jag har haft fruktansvärt fel angående konvojer  :oops:

LH har helt rätt. Man får bygga 1 CP/turn i ett minor country som man har kallat in. Dock får man inte bygga i länder som man har erövrat.

Clifford: Din mailbox är full. Mitt mail kunde inte skickas till dig.

Lindbergh

hmm...kan avslöja att jag är den som har kastat samtliga RAW 6 varianter och de gamla set-up reglerna just i detta syfte. Vi pratade om att avpollettera den grå pärmen lite raskt, men visste inte vems den var vid det tillfället. Jag har tagit dit två RAW 7 aug 04 nu och skall försöka ta dit flera vid tillfälle.

Vi måste dock ordna fler QRDC ala ASL för de är ovärderliga för de flesta. Dessutom behöver vi en liten inplastad turn-sequence-lista för de som inte kan den i huvudet (läs: de flesta), så vi kan följa allt steg för steg. Har redan missat en del saker och när vi kör en strikt sequence - bra förslag från Charlie för övrigt - är det bra att hänga med!

BTW är detta forum mycket bra för regeldiskussionen och det är min uppfattning att fler läser reglerna nu än tidigare och det är skit-bra! Det innebär att vi kommer att kunna föra diskussioner och tolkningar här och spela på tisdagarna - det är ju GULD!!!!

Är det någon som har RAW 7m FAQ som finns?? Enligt källor skall det finnas en semi-officiell ny FAQ för RAW7 - min FAQ är från RAW 6.1...för gammal...

...det är för övrigt i den det stod om de baltiska staterna och att de räknas separat som Estland, Lettland och Litauen - men förmodligen bara för DoW-step och inte någon annat...

L

Clifford

De enda FAQ-regeln jag känner till är tre extra pakt-chits till GE i början av kriget.

oscar

Senaste FAQ:n för RaW7m finns på:
http://games.groups.yahoo.com/group/wifdiscussion/files/

Det kan hända att ni måste skapa en användare, men man får iaf inga spam...

Lindbergh

Så, har gått med igen...gick ur hösten 2002 för att det var så mycket skit-mail som kom från den gruppen och hejdlöst off-topic spam-crap eller vad man nu kan kalla det...

Vi behöver en ny semi-officiell FAQ och jag föreslår - utan att någon uppenbarligen läst den - att vi tar FAQ RAW 7 m och kör på den. Den är sammanställd från alla WiF-con och regelavgörande från domare och kända Wiffare...vad tror folk om det? Vad jag vet finns det ingen FAQ från RAW7 aug 04, men det är få skillnader mellan RaW7 m och aug 04 så det borde inte ligga till hinder??

L

oscar

Jag har läst igenom den och har inte höjt ögonbrynet för något speciellt.

En regelfråga:
Ett "Abort-resultat" i sjöstrid innebär att fartyget tvingas göra en "Return To Base". Innebär det att det är möjligt att göra en naval interception på den båten?