World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Jag tror vi allierade måste ha ett toppmöte innan nästa tisdag då läget är MYCKET allvarligt.

Frankrike har fallit och Sovjetunionens försvar har slagits i spillror under maj/juni 1940. Det föreföll som om deras försvar var en fallfärdig lada som man nu har sparkat in hela väggen på  :cry:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Jag tror att vi kommer få se en mycket dynamisk och händelserik WiF-omgång. Sovjetunionen måste spela som den hårdhudade kommunist han är, offra precis rätt saker i utbyte mot en försvarslinje. Vart den hamnar lär nog inte spela någon roll, det viktiga är att den finns innan tysken kan förstöra Sovjet helt. Vet någon om det finns WiF-kartor som bilder på internet? Skulle behöva kolla en del detaljer.

Lindbergh

...Har inte hittat några, men det är annars bara att fota av på avstånd och ladda ned. Fungerar utmärkt i datorn i vart fall, man kan sitta och zooma och med en 5MP kamera får du bra bilder!!!

I denna miserabla start för de allierade är det i vart fall en liten tröst i mörkret att Italiens oljereserv är ett minne blott och att den onde facisten inte kan flippa upp allt...känns bra och det kan vi tacka Sovjeten för!! Za Stalina!!

...att vi sedan tagit bort 2 PP för tysken känns också bra i denna värld av skit, det är 1,5 BP med 1940 multipeln. Inser att PP svider alltid lite (med betoning av lite) så all bombning av nazister och facister är av godo  :wink:

Dock kan jag påstå att de Italienska u-båtarna kändes, vår strategiska reserv av CP kom till nytta när vi abortade hela nordatlanten... :cry:  :cry:  :cry:

Dynamisk och händelserik?? Jovars, får bara hoppas att Sovjeten lyckas ordna en linje - Moskva lär falla 1940  :cry:  :cry:  :cry:

Dock är det en sak som jag känner mig oerhört frustrerad över och det är att vi inte följer Sequence Of Play på europa-kartorna som vi har kommit överens om :!:

På tisdag kör vi strikt efter den och missar vi något så missar vi :!: Som jag ser det är det inte okey och det var rörigt som attans igår. Förstår dock att en spontan-barbarossa är rörig, men från och med tisdag får vi försöka rätta in oss i ledet - annars skiter det sig...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Apanpapan

Håller med om att det ska försökas göras i ordning. Vi har hoppat runt lite i turordningen för att vi försöker spela fort. Om det är så att det ska slaviskt följas så kommer det bli långsammare. Sen vill jag inte att någon skall stressas till misstag, varken vi eller ryssen. Men vi ska göra vårt bästa att följa sequence of play. Ska folk flippa upp och göra allt sådant på tisdag?
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

...vi skall försöka göra klart CW så fort som den onde Italien har gjort sin RtB...tror att CW kan vara i stort klar på tisdag 18:00...

L

Lindbergh

...har gjort CW produktion klart.

När gör Axis sin RtB?

Clifford

Idag ska jag ner på stan och handla julklappar, tror inte jag hinner ner för en RtB/Prod.

oscar

Jag tycker att det finns en viss charm när den taktiska delen av spelet inte blir "perfekt". Tycker att det kan vara ganska tråkigt när man tittar på och ser folk dividera huruvida en glut skall vara på plats A eller B. Om man lägger till det faktum att ingen följde Turn Sequence så tycker jag att det överlag var ganska tråkigt att spela i tisdags.

Räknar man tidsåtgången i tisdags så gjorde vi i genomsnitt 1,2 impulser per timma. Tycker absolut INTE att det är OK att det skall ta så lång tid. Vad händer när det är 4 gånger så många gluters att flytta på?

Jag efterlyser lite "jävlar anamma". Folk borde kunna bestämma sig för vad dom skall göra under tiden som motståndaren flyttar, särskilt om man har över 40 minuter på sig.

Det som jag upplevde som positivt var att spelet nu tar en intressant vändning i och med att ryssen kanske blir helt utslagen, tråkigt för Stefan och Martin bara.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Clifford

Citat från: "oscar"Jag tycker att det finns en viss charm när den taktiska delen av spelet inte blir "perfekt". Tycker att det kan vara ganska tråkigt när man tittar på och ser folk dividera huruvida en glut skall vara på plats A eller B. Om man lägger till det faktum att ingen följde Turn Sequence så tycker jag att det överlag var ganska tråkigt att spela i tisdags.

Räknar man tidsåtgången i tisdags så gjorde vi i genomsnitt 1,2 impulser per timma. Tycker absolut INTE att det är OK att det skall ta så lång tid. Vad händer när det är 4 gånger så många gluters att flytta på?

Jag efterlyser lite "jävlar anamma". Folk borde kunna bestämma sig för vad dom skall göra under tiden som motståndaren flyttar, särskilt om man har över 40 minuter på sig.

Det som jag upplevde som positivt var att spelet nu tar en intressant vändning i och med att ryssen kanske blir helt utslagen, tråkigt för Stefan och Martin bara.

Jag håller inte med. WiF är ett dynamiskt spel och varje gång är det samma visa.
-"Det tar för lång tid", -"Folk är för ofokuserade" osv.
Att vi blir bättre och bättre på att hålla tiden är uppenbart, detta är det snabbaste Wiffet hittils, mig veterligen.

Och nej, när nya, underliga situationer uppstår, kombinerat med oviss supply, nytt väderslag och liknande är det helt omöjligt att bestämma sig innan motståndaren är klar. Vad händer om det plötsligt blir snö i maj/juni? Då får man snabbt tänka om.

Andra faktorer som alltid glöms när det här med tid kommer på tal är att vi är flera spelare per land. Även om JAG vet vad som är bäst så vill jag att mina medspelare är medvetna om att jag landstiger på Gibraltar, tar Minsk, railar Balbo eller nåt annat av enorm strategisk betydelse. Detta innebär att man måste kommunicera, och det tar tid.

Ytterligare en faktor är att GE/It alltid är de som måste planera i krigets inledningsskede då de har tre fronters krig att sköta, samt 4 gånger fler gluters än alla andra. Ju längre tiden går desto mer faller det på amerikanen och britten att ta tid. Så är det bara.

WiF tar tid. Så länge vi blir snabbare och snabbare för varje ny omgång så tycker jag att klagandet i sig förstör mer än tidsåtgången. Betänk att vi bara spelat 4 tisdagar och hur mycket vi hunnit med på den tiden! Amerikanen kommer ALLTID att ha tråkigt 39/40. Det borde amerikanen veta vid det här laget. :roll:

Något som dock faktiskt ÄR onödigt är när folk har kringaktiviteter som inkräktar på spelet. Oavsett telefonsamtal, andra spel eller sura flickvänner. Det håller jag med om och stränga order har utgått på min hemmafront att jag är jävligt upptagen med att leka krig och ej får störas i fortsättningen.  :wink:

Och om någon anser sig ha "förlorat" tid i tisdags så kommer vi att "tjäna in" den nu eftersom vi gör RtB-Production m.m. innan tisdag. :!:

Lindbergh

CW är klara för att göra INTELLIGENCE.

Har gjort vår RtB, Flippat upp för väldigt mycket olja då stora delar av våra sjöstridskrafter är eller har varit operativa. Har gjort om produktionen och satt ut förstärkningarna...

Har gjort Free France RtB.

Hur ser det ut för alla på tisdag, kan vi börja tidigare än 18:00? kanske 17:00 eller 17:30? Nu börjar den första "lång-rundan" med sommaren 1940 och jag bedömer det som sannolikt att Axis vinner initiativet (har +2, men vi vinner på lika och de har option på re-roll) eller vill ha initiativet...

L

oscar

Hmm.... Tänkte på en sak som borde göra att det blir bättre ljudinvå, snabbare spel och mindre spring:

Vi borde verkligen försöka se till att alla har en stol. När jag tänker efter så är en av irritationsmomenten springande ut och in i rummet. Dessutom blir man rätt trött av att stå upp i 5-6 timmar.

Tycker att LH:s idé om en lite tidigarelagd spelning låter bra. Men kan folk spela klockan 17.00?

Robin

Jag lär inte kunna eftersom jag slutar då, men om Oscar kan, så kan jag lämna det i hans kapabla händer :)

Sen tycker jag att vi kanske skall bestämma redan nu vad som händer om den sovande geten blir helt utslagen (klubbad i sömnen?). Börjar vi om, eller? Nu är det ju 1940, blir sommarrundan lång så finns det ju risk för ett totalt sammanbrott av Sovjet, och då har ju GE/IT vunnit automagiskt. Man kan inte landstiga mot hela den tyska armén.

Jag kan väl tänka mig att spela på och se vad som händer, kanske... Men eftersom vi  bara är till 1940 så är det ingen jättekatastrof att göra om.
Jag vann combat med 13.

Clifford

Jag spelar gärna vidare naturligtvis, men har full förståelse om ryssen kastar in handduken vid en kollaps. Kollapsen är nära förestående men inte total eller ens definitiv.

Jag tror också på stolar till alla. Dessutom ska de vars impuls det är ha företräde till brädet, ibland står man två meter bort och glor medans nån på andra sidan sitter på en stol, och man tänker inte på det förrän man blir trött i benen. Rundorna snabbas upp av att man är nära kartan.

Och kl. 17.00 är jättebra, jag är PÅ.

oscar

Jag skulle faktiskt villja påstå att ryssen är ganska långt ifrån utslagen. Även ifall det ser gör j-vligt ut just nu så ser jag några "tyska-italienska" problem:

1. Nästan alla rumäner är döda
2. Man har nästan inga kårer att föra krig med. Dvs. man kan inte ägna sig åt någonting annat än att kriga i Sovjet.
3. Man har inte gjort någonting åt Balkan. Om t.ex. CW får in 4 kårer i något av grannländerna till Jugoslavien så blir Jugoslavien allierat. Tysken kan knappast göra så mycket åt det.
4. Man har inte gjort någonting åt Suez. Britten kan följdaktligen åka runt med sin flotta som han vill. Det är bara en tidsfråga när italienarens flotta helt enkelt förintas. Då blir det svårt att hålla supply till italienarna i Irak och försvara Syrien osv.
5. Om CW bestämmer sig för att landstiga någonstans blir det svårt för tysken att svara.

Summa sumarum: Tysken har egentligen en alldeles för liten armé för att kunna föra ett utdraget krig i Sovjet. Man har chansat. Det KAN kanske gå hem, men bara om de övriga allierade sitter och rullar på tummarna. Om det vill sig riktigt illa för tysken kan kollapsen så småningom gå åt andra hållet. Det har hänt förr...

Apanpapan

Vi får väl se:)

En Barbarossa 1940 har aldrig slutat väl men vi har lyckats med att slå ihjäl alla HQ:s för ryssen och frågan är när han har råd att bygga upp dem igen. Sen har ryssen inte en enda MECH eller GUN kvar att försvara sig på clear hexes. Ryssens offensive chit kan bara användas på en super combined och det är rätt så bortkastat för han har bara tre plan kvar. Det går bra för Ger/Ita men vunnit har vi inte gjort på långa vägar ännu. Sommarrundan kommer nog visa vart det barkar hän.

Tisdag 17.00 går utmärkt för mig. Jag har ju lov :D
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)