World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Annars kan man ju pröva att spela ASL...  :wink:

Jag håller med Andreas om att det är en självklarhet att ni skall lira en andra omgång om ni nu vill det. Skälet till att jag undrar huruvida det kommer bli en andra omgång eller inte är att jag i så fall kommer boka in en skirmishkampanj på tisdagar. Helst vill jag dock lira Kampfgruppe Piper igen för att få en "ren" kampanj där frågetecknen är uträtade innan kampanjen börjar.  :D

BTW, snyggt lirat av Surkålshuvudena!

/F

Robin

Det skulle kunna vara intressant att fortsätta den här omgången. Dock så tror jag att det kan bli en väldigt tråkig fortsättning både för ryssen och för Japanen, samtidigt som utången ser ut att vara given  :( . Så känns det som om det kanske vore läge att börja om, men innan vi säger nåt här så tycker jag att det är bäst att vi snackar igenom det på tisdag  :)
Jag vann combat med 13.

Lindbergh

Visst, jag kan kanske tänka mig att fortsätta ett litet tag till precis som jag gjorde i Facist Tide senariot för några år sedan - även om jag tycker det är lite.. :lol:  Utgången är i stora drag given  :(  Jag visste att fortet jag byggde på Gibraltar skulle löna sig  :wink:  :wink:  :wink: Måste dock säga att Tyskland/Italien har spelat väldigt snyggt och hyfsat effektivt! Man har verkligen sopat mattan med de flesta!

Det är hösten 1940 och innan årsskiftet kommer Leningrad falla och det är runt 1 år till USA kommer in i spelet. Inte ens CW kommer att kunna hålla ställningarna utan vi kommer att behöva hjälp inom tre-fyra turns. USA har ingen kapacitet med sina stridskrafter förrän slutet -42/början av -43 då man kan invadera någonstans bra. Just nu är det mummaland  :( för Tysken...

Som jag ser det spelar jag gärna ett parti WiF till innan ASLarna tar över rummet. Det vankas ju en saftig  :wink: KGP igen...Då kanske vi kan spela WiF med CL och Convoys In Flames dessutom?? Det lär ju inte underlätta för de allierade men det kan ju vara spännande att pröva lite CL, Milchcows och Sub-hunters??

Gott nytt alla!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Jag spelar gärna vidare men kan också tänka mig en ny omgång. Enda önskemålet jag egentligen har är att vi i så fall bjuder igen.

Dock kan jag se ett problem i framtiden, jag ska försöka förklara:
Alla Wifspelare har en plan när de börjar spela. Planen innefattar naturligtvis att man ska överleva och ta lite länder. Spelet förutsätter dock att alla inte får som de vill när det gäller planen. Därför kommer vi att få se liknande situationer igen, spår jag.

Alltid går det kass för någon. Den här omgången torde dock vara mest extrem, men just därför kan vi också lära oss mycket av att spela vidare. Jag kan tänka mig spela Sovjet om ingen annan vill. Sovjet kan inte komma annat än sist vad gäller VL, men däremot är det intressant att se om de överlever och i vilken form. Fortsatt spel kommer ändå inte handla om VL´s...

Spelar vi en ny omgång kan jag mycket väl tänka mig CoiF/CliF.
*EDIT* En sak till, jag föreslår att nuvarande omgången spelas färdigt i form av speedwif, föreslagsvis trettonhelgen eller nu på söndag 1 januari kanske?

KOBOLDKUNGEN

Jag vill fortsätta, tycker det är extremt fånigtg att lägga av bara för att denna omgången inte går som alla andra. Det är ju det som är kul. Visst tråkigt för ryssen, men som man bäddar får man ligga. Jag spelar för att det är kul, givetvis spelar jag för att göra det bästa av situationen och för att det ska gå så bra som möjligt men inte nödvändigtvis enligt vad som regeltekniskt är bäst och om Japan, Tyskland eller Axelmakterna eller de allierade vinner enligt regelboken skiter jag fullständigt i.
Tycker det vore extremt kul att se hur den här omgången kommer att utvecklas, när det för en gångs skull inte har gått som det brukar. Jäkligt mycket roligare än när allt är som vanligt. Speciellt intressant att se hur jänkarn å britten hanterar situationen. Visst de har ett tufft läge. Men det roliga är att göra det bästa utav de möjlighter man har, inte nödvändigtvis att vinna? Ska de försöka stoppa tysken eller satsar de allt på att krossa den stackar Japanen, eller?Dessutom kul hur tysken går vidare osv.
Jag vägrar sluta, har läst att solospelvärdet på wif är högt  :wink:
www.jisit.se

oscar

Har sagt det förut, och säger det igen:

Det viktigaste är att folk har roligt. Är det så att folk inte har roligt så tycker jag inte att det är kul att spela. Jag förstår LHs argument (från i tisdags) att det inte är kul att lägga 5 timmars fritid i veckan på att spela ett spel som går ut på att vissa ska se "hur det blir", särskilt om man har ont om fritid.

Tycker inte alls att det är extremt fånigt att lägga av för att det går väldigt bra för någon sida. Spelet handlar om att vinna. Om chansen är 99:1 att Tyskland/Italien vinner anser jag att det är jävligt onödigt att lägga 3-4 månader på "att se hur det blir".

Om vi skall fortsätta spela så kommer folks enda motivation att fortsätta bli att komma tvåa. Tror inte att axelmakterna behöver karta och kompass för att räkna ut hur det kriget kommer att utveckla sig isåfall.

Jag kan som sagt tänka mig att spela ett par rundor "speed wif" för att tillgodose folks behov av att "se hur det blir", men jag vill så fort som möjligt börja på en ny omgång. Allra helst vill jag att vi bjuder redan på tisdag.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Apanpapan

Jag kommer förmodligen inte vara med på en omgång till för det är en jävla risk man tar så fort man inte spelar tyskland. Det kan ju gå dåligt för någon sida. Jag tycker oxå att det skulle vara kul att fortsätta men det är inte så konstigt. Sen för en gångs skulle så blir det inte en klassisk omgång där tyskland försvinner i början av 45. Spelet nu kommer att bli väldigt annorlunda då det antagligen kommer bli feta flottstrider i Europa om några år. Men alla ska tycka det är kul att spela vidare annars får det vara.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Clifford

Citat från: "oscar"
Om vi skall fortsätta spela så kommer folks enda motivation att fortsätta bli att komma tvåa. Tror inte att axelmakterna behöver karta och kompass för att räkna ut hur det kriget kommer att utveckla sig isåfall.

Nej, inte alls. Alla är ju överens om att tysken/italien vann Victorylocations-racet. Om vi spelar vidare är det på samma grunder som vi spelat WiF förr, utan VL´s. Det intressanta blir då att se om Axis eller Allies vunnit 1945 historiskt sett, inte baserat på VL´s utan på hur läget ser ut. Jag kan tänka mig att det finns mycket slugt att hitta på under kommande 4 år för Allies, och om man bortser från VL´s är spelet fortfarande kul för alla parter undantaget ryssen, som jag erbjuder mig spela om ingen annan vill.

Motivationen är att spela en bra omgång WiF, inte att vinna.

oscar

Om inte jag minns fel så var det flera personer som tyckte att dom inte ville vara med om man inte kör med VL's. Nu är det alltså inte på det viset längre.

GrandPA

Tror att det blir roligare att spela en ny omgång men kan tänka mig att spela vidare.
All for one and more for me

Clifford

Äh vafan, bestäm nåt bara.
Och det finns ingen motsägelse då den nuvarande omgången borde ske i form av speedwif ändå, så vi kan börja nästa omgång snart.
Motivationen är och förblir att spela en bra omgång WiF, oavsett om det är denna omgång eller en ny.

KOBOLDKUNGEN

Så hur bra ska det få gå för någon innan man börjar om? Man ska alltså spela för att vinna, men man får inte spela för bra för då vill inte folk vara med längre?

Det går alltid dåligt för någon och om man börjar böla om det och inte vill fortsätta så ska man nog spela något annat än wif. Förslagsvis något som inte tar lika lång tid. Det roliga är att spela, inte att se vem som vinner. Om det är själva vinnandet som är huvudsaken så kan vi kasta tärning, högst vinner. Det går fort och alla kommer säker vinna någon gång, dessutom tror jag att de flesta orkar härda ut till nästa omgång även om de redan, med största sannolikhet, förlorat genom att slå en etta. Fast särskilt kul verkar det inte.

Jag trodde att alla gick in i den här omgången med tanken att spela en lång omgång wif till slut, oavsett hur den utvecklades. Men om så ska vara fallet att vi avbryter så fort en klar vinnare utkristalliseras, vilket oftast sker långt innan partiet är över, så betackar jag mig från ytterliggare medverkan. Detta då det känns meningslöst att spela om omgången helt plötslig ska avbrytas för att någon går för bra.

Angående att fortsätta partiet som speedwif har jag varken tid eller lust med.

Kan tänka mig att börja om ifall folk kräver detta, men då bör alla medverkande vara fast inställda på att spela nästa parti till slut, oavsett hur det utvecklar sig för dem. Annars ser jag ingen anledning till att spela överhuvudtaget. De som inte kan finna sig i detta bör bannlysas från allt wifspelande för all framtid. Åtminstone så kommer inte jag att spela wif med dem igen.
www.jisit.se

Clifford

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"

Angående att fortsätta partiet som speedwif har jag varken tid eller lust med.

Ok, det var synd. Att spela nu i trettonhelgen kunde ju funkat kanske. Vad är det för fel på speedwif?

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Kan tänka mig att börja om ifall folk kräver detta, men då bör alla medverkande vara fast inställda på att spela nästa parti till slut, oavsett hur det utvecklar sig för dem. Annars ser jag ingen anledning till att spela överhuvudtaget. De som inte kan finna sig i detta bör bannlysas från allt wifspelande för all framtid. Åtminstone så kommer inte jag att spela wif med dem igen.

Ok, jag är på alla varianter. Helst ser jag som sagt att vi speedwiffar till 1942/43 och ser hur kul det är. Men jag kan leva med att vi börjar om också, fast jag kan ju bara vara med varannan vecka så det blir kass för mig oavsett.

KOBOLDKUNGEN

Nog inget fel på speedwif, har aldrig varit med på något, men om jag förstått det hela rätt så går det ut på att man typ spelar dygnet runt så fort det bara går att flytta gluters och slå tärning och med så lite planerande och tjafsande som möjligt. För mig så är det roliga med wif att planera, analysera och klura. Jag tror inte det har stora möjlighter att komma till sin rätt vid ett speedwif. Dessutom har jag ingen möjlighet att avsätta så mycket koncentrerad tid. Men eftersom man bör testa innan man dizzar så är jag gärna med och testar på vid någon framtida speedwifomgång om jag har möjlighet.
www.jisit.se

oscar

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Så hur bra ska det få gå för någon innan man börjar om? Man ska alltså spela för att vinna, men man får inte spela för bra för då vill inte folk vara med längre?

Det viktiga är väl att det är roligt? Om inte folk tycker att det är roligt längre så är det väl ingen idé att fortsätta?

Robin och jag har spelat USA den här omgången. Om det är några som skall gnälla om att vi skall fortsätta så borde väl det vara jag och Robin?

Angående speedwif så var det väl meningen att denna omgång skulle spelas på det viset?