World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Kan tänka mig att börja om ifall folk kräver detta, men då bör alla medverkande vara fast inställda på att spela nästa parti till slut, oavsett hur det utvecklar sig för dem. Annars ser jag ingen anledning till att spela överhuvudtaget. De som inte kan finna sig i detta bör bannlysas från allt wifspelande för all framtid. Åtminstone så kommer inte jag att spela wif med dem igen.

Håller med. Den här omgången gick jag in i i tron om att folk inte skulle ge upp. Nu har jag ju fått spela fram tills nu och haft roligt så för mig gör det inget. Men om det skulle gått kast för mig så skulle det blivit ett jävla liv i luckan om jag skulle gett upp.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Clifford

Ang. speedwif: Ett speedwif skiljer sig knappt från det WiF vi spelat nu, bortsett från att du spelar 8-10 timmar istället för 4 åt gången, och att du spelar 5 dagar på raken. Nu har vi dock kommit en god bit på vägen så jag tror att en lördag och söndag så är kriget över, näranog.

Lindbergh

...Jag kan nog tänka mig att fortsätta enligt plan till 1945 och jag kan tänka mig att börja om. Det beror snarare på andra saker än spelet i sig för min del. Kan dock bara spela på tisdagskvällar i regel.

Tycker dessutom att det går hyfsat fort som det gör nu, blir vi bara varma i kläderna med Turn sequence så kommer det gå riktigt fort? Känns nästan som Speed-Wif, men jag börjar väl bli gammal  :D

...Spelet är svårt som det är och det blir i regel svårare desto mer motgångar man möter. Det blir inte heller lättare för mig att hålla humöret/andan uppe som allierad när det går riktigt röven. Jag har erfarenheter som att bli överkörd av Ivar som ryss 1941 och blev manglad i Facist Tide scenariot av tre allierade spelare (spelade själv i slutet). Jag kan inte heller sticka under stol med att jag känner mig besviken över att det går uruselt för oss allierade.

Som CW vill man ju att USSR skall bli "lagom" sparkad på - nu är USSR på väg mot att bli conqrat :shock: och det innebär att landet upphör att existera. Nu kanske det förvisso inte blir så i och med att man har kvar Vladivostok som printed factory, men ändå...

Jag kände mig bitvis riktigt irriterad  :evil: efter förra speltillfället, mest på grund av vad några sade. Det hämmade min motivation rejält och det var väldigt nära att jag kläckte ur mig några riktigt dumma saker - men jag räknade till 10... Nu har jag tänkt till lite på saken  :twisted: ...

För mig spelar det egentligen ingen roll om vi börjar om eller inte, vill dock inte stå där 43/44 och sedan sluta för att starta en ny omgång. Då kanske det är bättre att spela klart denna omgång med en hand i röven (ursäkta min franska) och sedan lämna över rummet till ASLarna och ladda inför en ny omgång 2007?

Kul för mig handlar inte om att vinna, snarare att det känns bra/kul att spela på tisdagskvällen tror jag...

Jag är nog med på det mesta  :wink: om det blir tillräckligt trevligt!!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "oscar"
Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Så hur bra ska det få gå för någon innan man börjar om? Man ska alltså spela för att vinna, men man får inte spela för bra för då vill inte folk vara med längre?
Det viktiga är väl att det är roligt? Om inte folk tycker att det är roligt längre så är det väl ingen idé att fortsätta?

Antar att de flesta är med och spelar för att ha roligt, annars är det något som är tokigt, så självfallet är huvudsyftet att alla ska ha roligt. Jag menar däremot på att om man inte kan tänka sig att lägga ner hundratals timmar på att spela wif, och tycka det är roligt, om man inte kan vinna så ska man inte vara med. Sannolikheten för att man tidigt blir medveten om detta är ganska stor. För mig spelar det ingen roll om vi fortsätter eller inte. Jag finner nöje i alla partier oavsett hur det går, det är fortfarande kul och man stöter hela tiden på nya utmaningar att besmästra oavsett om det handlar om att, som Japan, hålla Tokyo till krigsslutet eller invadera hawai. Om du gör bort dig någonstans kan du alltid, nästan, revanchera dig någon annanstans. Wif handlar inte om att vinna eller förlora, att samla flest bp, vp, whatewer. Det handlar om att finna nöje i att göra schyssta strategiska manövrar. Men den som gör flest och bäst utan att supa till det allt för mycket vinner troligen poängracen med.

För mig spelar det ingen större roll om vi fortsätter eller inte, nu känns det som att det är lika bra att börja om eftersom det varit sånt tjöt om det. Men rent principiellt tycker jag det är jävligt kass att ens börja tjata om det. Det är minst lika tråkigt för de som inte vill börja om, att göra det, som för de som vill, att inte göra det. Tråkigt nog är det alltid de som vill fortsätta som får ge sig pga att vissa vägrar spela vidare. Det är kasst, egoistiskt och helt oacceptablet.
www.jisit.se

GrandPA

Har ingen möjlighet att spela en speedwif fortsättning på nuvarnade omgång.

Tror det är viktigt att disskutera igenom vad olika spelare anser att spelet går ut på. Det är ju ganska uppenbart att det skiljer sig från spelare till spelare och från omgång till omgång.

Två av de så kallade speedwif omgångerna har slutat i förtid (här handlar det ju iofs bara om nån dag) för att alla spelare ansett att det är kört för den ena sidan och då spelades det inte ens med victorylocations.
Som jag ser det finns det två varianter av wif, den med och den utan vl`s. Om man spelar utan går det ut på att kriga på järnet tills dess att spelet är slut. Slut är spelet antingen efter Jul/Aug 45 eller när alla spelare anser att det inte är tillräckligr kul längre (som de två nämnda speedwif omgångarna).
Om man kör med vl`s så anser jag att spelet är över när det finns en nation som garanterat kommer att vinna. (jag anser att det gör det nu) Det betyder inte nödvändigtvis att man måste lägga ner om folk vill fortsätta men vad är iså fall meningen med att köra med vl´s. Som någon sa handlar spelet om att sätta upp mål och utmana sin egna förmåga. Men kör man med vl`s så är detta mål ganska givet och en stormakt har uppnått det och ingen annan kan längre uppnå det.

Jag tror inte att folk helt plötsligt ut ur det blå vill lägga ner bara för att det råkar gå dåligt. Jag tror att dom haft den inställningen hela tiden. Problemet är bara att de varit dåliga på att förmedla den inställningen till de andra spelarna och att de andra spelarna varit dåliga på att lyssna.
All for one and more for me

oscar

Jag håller med båda de föregående talarna men har även förståelse för de som inte är sugna på att fortsätta. Har fortfarande inte fått kriga än och är grymt sugen på det...

Skall vi fortsätta den här diskussionen imorgon på geddon?
Men, jag är ju Brekal liksom...

Apanpapan

Jopp. Tisdag 18.00 fortsätter vi att tjöta om hur vi ska göra.

Clifford

Kan inte folk bestämma sig tills imorgon om vad de själva tycker?
Jag är neutral i frågan, kan tänka mig börja om då jag tror att misstag av sovjetens slag knappast lär upprepas av någon spelare nästa omgång. Det borgar för en tät och intensiv omgång där alla är medvetna om att det "otänkbara" faktiskt kan hända. Å andra sidan, om alla spelar fegt hela tiden av rädsla för att åka på en nit så lär varje omgång bli den andra lik.

oscar

Citat från: "Clifford"Kan inte folk bestämma sig tills imorgon om vad de själva tycker? Jag är neutral i frågan, kan tänka mig börja om då jag tror att misstag av sovjetens slag knappast lär upprepas av någon spelare nästa omgång. Det borgar för en tät och intensiv omgång där alla är medvetna om att det "otänkbara" faktiskt kan hända. Å andra sidan, om alla spelar fegt hela tiden av rädsla för att åka på en nit så lär varje omgång bli den andra lik.

Nu undrar du å ena sidan om folk inte kan bestämma sig innan imorgon och deklarerar i nästa mening att du är neutral.

Tycker att man inte skall vara så snar att döma sovjeten efter misstag. Kom ihåg att från maj/juni -40 till och med sep/okt samma år så fick axelmakterna uppskattningsvis 20-25 impulser med bra väder. Tror nog att det har haft större betydelse än något annat. En liten sannolikhetsanalys:

Om rundan i Maj/Juni hade tagit slut innan tysken slog ihjäl den sovjetiska kåren i Bukarest hade det blivit en helt annan historia för Tysklands Barbarossakampanj. Den hade chans att ta slut på en 1:a, en 2:a samt en 3:a. Chansen att rundan hade tagit slut var:

1- (0,9 * 0,8 * 0,7) = 49,6%

Rundan tog slut på den andra 8:an om jag inte minns fel. Sannolikheten för att rundan blir så lång är under 0,1%. Jag medger att ni spelat skickligt, men ni får medge att det nog inte bara var sovjetens misstag som bäddade för ett mosat USSR.

Sedan undrar jag hur man spelar fegt av rädsla för att åka dit? Ärligt talat så förstår jag inte vad som avses. Jag anser att det finns balanserade risktagningar kontra obalanserade sådana. Har svårt att fästa något slags mod till det avgörandet.  :)

Clifford

Citat från: "oscar"
Citat från: "Clifford"Kan inte folk bestämma sig tills imorgon om vad de själva tycker? Jag är neutral i frågan, kan tänka mig börja om då jag tror att misstag av sovjetens slag knappast lär upprepas av någon spelare nästa omgång. Det borgar för en tät och intensiv omgång där alla är medvetna om att det "otänkbara" faktiskt kan hända. Å andra sidan, om alla spelar fegt hela tiden av rädsla för att åka på en nit så lär varje omgång bli den andra lik.

Nu undrar du å ena sidan om folk inte kan bestämma sig innan imorgon och deklarerar i nästa mening att du är neutral.

:)

Oscar, där missade du nog min poäng. Att vara neutral är inte detsamma som att inte ha bestämt sig. Jag är varken för eller emot, jag accepterar vilket beslut som helst. Jag vill bara att vi spelar. Det är ett beslut som jag står för, men som däremot Pasi nog inte håller med om eftersom han inte vill börja om. Försök se till vad som menas...

Citat

Tycker att man inte skall vara så snar att döma sovjeten efter misstag. Kom ihåg att från maj/juni -40 till och med sep/okt samma år så fick axelmakterna uppskattningsvis 20-25 impulser med bra väder. Tror nog att det har haft större betydelse än något annat. En liten sannolikhetsanalys:

Om rundan i Maj/Juni hade tagit slut innan tysken slog ihjäl den sovjetiska kåren i Bukarest hade det blivit en helt annan historia för Tysklands Barbarossakampanj. Den hade chans att ta slut på en 1:a, en 2:a samt en 3:a. Chansen att rundan hade tagit slut var:

1- (0,9 * 0,8 * 0,7) = 49,6%

Rundan tog slut på den andra 8:an om jag inte minns fel. Sannolikheten för att rundan blir så lång är under 0,1%. Jag medger att ni spelat skickligt, men ni får medge att det nog inte bara var sovjetens misstag som bäddade för ett mosat USSR.
Vem har talat om statistik? Jag påpekar bara att risken för en händelse i stil med innavarande omgång drastiskt minskar om vi spelar igen. Jag skiter i vad det berott på och försöker inte döma någon, men risken att nästa Sovjetspelare råkar ut för en krigsförklaring -40 är lika stor som att Gibraltar skänks till Spanien av Italien. Det LÄR inte hända igen eftersom alla är så medvetna om det nu.
Citat
Sedan undrar jag hur man spelar fegt av rädsla för att åka dit? Ärligt talat så förstår jag inte vad som avses. Jag anser att det finns balanserade risktagningar kontra obalanserade sådana. Har svårt att fästa något slags mod till det avgörandet.  :)

Herregud. Att spela fegt är ett uttryck för att spela säkert, inte en bedömning av huruvida man "vågar" döda tusentals låtsassoldater. Ponera: Om vi ska vara säkra på att ingen spelare hoppar av är det bäst att vi alla spelar så historiskt troget som möjligt, inget anfall på Frankrike förrän våren 1940, ingen allierad landstigning förrän 1944, osv.

Det kallar jag fegt, feghet inför risken att någon hoppar av om man spelar för bra. Är det en obalanserad risktagning av Tyskland att förklara krig 1940 för att han vet att de Allierade ger upp och förstör spelet? :evil:

Robin

Alltså, Cliff, om man exempelvis i WHFB skulle ta och ge upp runda 3, för att man med sin Khorne-armé chargat den rundan, slagit endast 1:or och tvåor och blivit nersprungen med allt utom 2 30-poängs warhound enheter, så skulle väl ingen klandra dig för att ge upp? Det är, imho, det som händer med Ryssland nu. Det är i och för sig ett multiplayer-spel, så det är bara en ofantlig katastrof att tappa ens center, och borgar nog endast för en ganska fet förlust, och inte en total massaker.

Vet inte riktigt om jag vill fortsätta eller inte, å ena sidan får jag ju använda mina fräna Amerikanska gluters, och bygga hälften så bra armékårer som tysken för samma pris, med något mer produktion :). Å andra sidan så har tysken de facto vunnit nu, och vill vi spela med VLs som vi sa från början, så är det väl nästan bättre att börja om?

Nu är ni säkert inte som jag, men jag är faktiskt ganska nöjd om jag spelar så pass bra att jag mosar någon runda 3 i WHFB.
Jag vann combat med 13.

Apanpapan

Jag förstår att det finns både de som vill fortsätta och de som inte vill. Men om man nu har bokat varenda tisdag i ett år så vill man spela spelet för att det är kul. Visst är allas mål att vinna men det borde vara en jävligt liten del i "the wif-experience" Vägen till 1945 är det viktiga, inte vem är det som lever då. Jag har spelat klart några omgångar och varenda jävla gång har tysken antingen blivit krossad eller så har han haft både britter och ryssar innanför sina gränser. Om man ser ur kulighetsvinkel så var de sådana omgångar där tysken får ge stryk och sen få stryk. För en gångs skull så har vi en omgång som kan hamna var som helst. Nu kan vi undersöka om tysken kan vinna kriget eller om hela spelet går ut på att se vem som tar Berlin våren 1945. Denna omgången visar att spelet faktiskt har en annan möjlighet än det som vi sett hittills. Sen spelar jag spelet fortfarande för att det är kul inte för att vinna. Jag kan forfeita min seger så att den som kommer tvåa vinner :wink:

Det kommer inte bli lätt för Britten i fortsättningen men det är väl en utmaning som britten inte har råkat ut för så ofta?

Sen vill inte jag spela tysk igen för ni kommer vara lika sura i slutet av 1940 ändå  :D

oscar

Citat från: "Clifford"Oscar, där missade du nog min poäng. Att vara neutral är inte detsamma som att inte ha bestämt sig. Jag är varken för eller emot, jag accepterar vilket beslut som helst. Jag vill bara att vi spelar. Det är ett beslut som jag står för, men som däremot Pasi nog inte håller med om eftersom han inte vill börja om. Försök se till vad som menas...
För att vara tydlig:
Att varken vara för eller emot har fanimej exakt samma konsekvens som att inte ha bestämt sig.

Citat från: "Clifford"Vem har talat om statistik? Jag påpekar bara att risken för en händelse i stil med innavarande omgång drastiskt minskar om vi spelar igen. Jag skiter i vad det berott på och försöker inte döma någon, men risken att nästa Sovjetspelare råkar ut för en krigsförklaring -40 är lika stor som att Gibraltar skänks till Spanien av Italien. Det LÄR inte hända igen eftersom alla är så medvetna om det nu.

Det har aldrig slagit dig att det kanske inte är så jäkla hyggligt att sabla ner Larssons och Stefans spelande? Jag lyfte fram tur-delen för axelmakterna för att illustrera att det inte bara var det faktum att ni spelade så oerhört mycket skickligare än USSR.

Citat från: "Clifford"Herregud. Att spela fegt är ett uttryck för att spela säkert, inte en bedömning av huruvida man "vågar" döda tusentals låtsassoldater. Ponera: Om vi ska vara säkra på att ingen spelare hoppar av är det bäst att vi alla spelar så historiskt troget som möjligt, inget anfall på Frankrike förrän våren 1940, ingen allierad landstigning förrän 1944, osv.

Det kallar jag fegt, feghet inför risken att någon hoppar av om man spelar för bra. Är det en obalanserad risktagning av Tyskland att förklara krig 1940 för att han vet att de Allierade ger upp och förstör spelet? :evil:

Nu skriver du korkade saker. Tycker du på allvar att folk är fega ifall dom inte vill spela på ett visst sätt?

KOBOLDKUNGEN

Jag har bestämt mig. Jag vill inte vara med.
Jag vill hemskt gärna spela wif och tycker det är skitkul men jag vill inte spela med folk vars ända drivkraft är att samla flest VL och när de med största sannolikhet inte kan göra detta så tycker de inte att det är roligt och vill inte fortsätta.
Under dessa premisser ser jag ingen anledning till att vara med på en ny omgång då den antagligen kommer sluta på samma sätt som denna. Jag vill inte heller forsätta då nöjet med spelet försvinner då hälfen av de medverkande går omkring och grinar.
www.jisit.se

Apanpapan

Dra inga förhastade slutsatser bara för att folk är lite griniga här. Det blir alltid lite kantigt och tjurigt på forumet när det pratas om viktiga saker. Vi träffas klockan 18.00 och så får vi se hur vi bestämmer.