World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

KOBOLDKUNGEN

Antingen kör man väl med dem eller inte, förslagsvis inte. Annars måste man mycket nogrant tänka igenom exakt vilken olja som går vart. Exempelvis lär det varje runda uppstå situationer som : jag har förbrukat 2 olja fullt ut men har 4 båtar kvar att flippa upp. Detta kostar bara 0,4 olja vilket blir noll, men i själva verket måste hela oljan förbrukas eftersom det är 3 eller fler enheter. Vilket resulterar i en totalkostnad av 3 olja istället för 2. Att hålla på med detta låter väldigt meningslöst och tidsödande.
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Oljereglerna är extra tillkrånglade iom att man inte vet när de syftar på unit som i en glut och unit som i "hur många units kostar den i olja som".
www.jisit.se

Clifford

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Antingen kör man väl med dem eller inte, förslagsvis inte. Annars måste man mycket nogrant tänka igenom exakt vilken olja som går vart. Exempelvis lär det varje runda uppstå situationer som : jag har förbrukat 2 olja fullt ut men har 4 båtar kvar att flippa upp. Detta kostar bara 0,4 olja vilket blir noll, men i själva verket måste hela oljan förbrukas eftersom det är 3 eller fler enheter. Vilket resulterar i en totalkostnad av 3 olja istället för 2. Att hålla på med detta låter väldigt meningslöst och tidsödande.

4 båtar räknas som två, inte 4...Sif du vet

KOBOLDKUNGEN

Enligt min tolkning av oljereglerna är en unit en glut, utom när man räknar ut oljekostnaden. Detta klargörs också i exemplet. Om du vill flippa upp 10 båtar så kostar detta bara en olja men eftersom du bara får dra 5 untits till en olja så måste du spendera 2 olja. Likaså så måste du bränna 2 olja på 8 båtar eftersom du då måste dra 5 till en olja och 3 till en annan vilket också gör att den andra oljan ryker eftersom du använder den till 3 eller fler units. 6 eller 7 båtar kostar 1 olja eftersom du använder den andra oljan till färre en 3 units. 5 båtar kostar 1 olja efersom kostnade (0,5) avrundas till 1 och du använder oljan till 3 eller fler units. 3-4 båtar kostar 1 olja eftersom du använder oljan till 3 eller fler units, fastän kostnaden är 0,4 eller lägre. 1-2 båtar är gratis eftersom kostnade är 0,4 eller lägre, och därmed avrundas till 0, och oljan används till färre än 3 units.
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Det är möjligt att de menar att man alltid räknar en unit som vad de kostar som i olja oavsett hur många gluter de är, något annat blir ju fantastiskt krångligt. Men jag har svårt att tolka första meningen i exemplet "You have only 2 oil resources and 6 facedown oil dependent units." som något annat än att 1 unit är en glut.
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Dessutom blir reglerna max 5 units till en olja och 3 untis så ryker en olja överflödiga om inte 1 unit är 1 glut eftersom en annan tolkning skulle innebära att 5 units alltid kostar 1 olja (5/5=1) och 3 units kostar 0,6 (3/5=0,6) vilket automtiskt blir 1 olja eftersom det avrundas till 1.
www.jisit.se

oscar

Jag tolkar "max 5 units/oil"-regeln som om att båtarna räknas som en halv enhet när man gör en "trace" till oljan. Texten om båtarna står i direkt anslutning till "max 5 enheter"-regeln. Dvs. max 5 units, 1 båt = en halv unit.

Man ska inte blanda ihop det här med oljekostnaden. Det behandlas på ett annat ställe i reglerna.
Men, jag är ju Brekal liksom...

KOBOLDKUNGEN

Alla regeler jag syftar på står i 13.5.1, om det finns några andra regler någonstans som kan klargöra saken är jag tacksam för regelhänvisning. Har svårt att se att 13.5.1 kan tolkas på annat vis än vad jag har gjort. fast någon får gärna göra ett försök. Min tolkning är hysteriskt krånglig så bör vi köra som jag å PA körde, eller som jag trodde vi körde åtminstone. Att man räknar ut den totala kostnaden och avrundar som vanligt förutsett att enheterna kan traca till oljan man gör åt. det är kanske detta reglerna försöker säga men då förstår jag inte när 3 å 5 regeln kommer in. Förklara gärna ?
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Jaja, skitsamma. Min tolkning är nog helt tokig, mest första meningen i exemplet som messar med min hjärna, men medge att den är spännande  :wink:
www.jisit.se

GrandPA

sitt kvar så berättar jag hur det ligger till
All for one and more for me

KOBOLDKUNGEN

www.jisit.se

GrandPA

Du har helt rätt när du säger att vi gjorde rätt. Det står att man skall summera alla units(inte gluters) som flippas upp och sen dela med 5. Så mycket olja gör du åt. Men som cliff sa kan det ske ett undantagsfall nämligen då vissa enheter bara kan använda vissa av dina oljekällor och inte alla. det han aldrig hända oss som japaner. det är först då som regeln om 3 units gäller.

GrandPA

Vanligtvis räknar man dessutom inte i units utan i sifror vilket är enklare men ger samma resultat

KOBOLDKUNGEN

Detta förklarar inte 3 regeln, eftersom 3 units är lika med 0,6 olja. 3 units till en olja 0,6, 3 units till en annan olja 0,6 alltså ryker bägge oljorna, eftersom 0,6 avrundas till 1, vilket inte skulle vara fallet om alla unitsen kunde trace till bägge oljorna, då 1,2 skulle avrundats till 1. Du har nog ändå rätt, 3-regeln är nog bara ett sätt att vara övertydlig. Även 5-regeln är tillämpar men endast om du inte har tillgång till fler olja än vad du gör åt till uppflippning. Om vi har det som ovan men bara har tillgång till 1 olja, som alla units kan dra till. 1,2 avrundas till 1, men du kan ändå bara flippa upp 5, inte 6, pga 5-regeln. Även denna regel känns överflödig, inte helt för det kan ju faktiskt inträffa, men tveksam till att någon skulle tänka på det om det hände.
Nu har jag nog fattat galoppen, förhoppningsvis har någon annan lärt sig nåt med :)
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "GrandPA"Du har helt rätt när du säger att vi gjorde rätt. Det står att man skall summera alla units(inte gluters) som flippas upp och sen dela med 5. Så mycket olja gör du åt.

Jo, det är solklart, det är de övriga hänvisningarna till units som ställer till det för mig  :?

Men nu är allt klart som korvspad, utom regelformuleringen då  :wink:
www.jisit.se