World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Detta förklarar inte 3 regeln, eftersom 3 units är lika med 0,6 olja. 3 units till en olja 0,6, 3 units till en annan olja 0,6 alltså ryker bägge oljorna, eftersom 0,6 avrundas till 1, vilket inte skulle vara fallet om alla unitsen kunde trace till bägge oljorna, då 1,2 skulle avrundats till 1.

Helt riktigt, men situationer där detta uppstår är ovanligare än man tror.

GrandPA

Okaj givetvis är det så men det trodde jag att ni redan rett ut elle nått. Här kommer dock en rolig fråga vilket iofs kanske är vad ni försökt säga hela tiden utan att jag fattat det. Om man har 6 units och bara en olja så kan man hel enkelt inte flippa upp den sista uniten, eller? Man avrundar oljeåtgången till närmsta heltal men här är det inte en fråga om oljeåtgång utan antal units. max 5 units till en olja, en unit över som inte får flippa upp.
All for one and more for me

KOBOLDKUNGEN

Precis, enda gången 5-regeln kommer till användning. Det är därför jag blivit konfunderad. Om man tolkar reglerna som "vanligt" så kommer 3- och 5-regeln så sällan till användning så det är svårt att begripa varför de överhuvudtaget finns.
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Ni verkar ha tagit för givet att alla hänvisnigar till "unit" i 13.5.1 betyder "hur många units kostar de i olja som", detta sägs dock aldrig i texten. Om man istället tolkar unit som dess definition , 1 unit är en glut, så blir helt plötsligt 3- och 5-regeln användbara, viket de inte är nu, särskilt inte 3-regeln. Den är totalt överflödig, i er tolkning, eftersom trace och avrundning automatiserar den.
Nu säger jag inte att det är på detta vis, men tolkningen är precis lika möjlig, utefter texten i 13.5.1, som den ni har gjort.
www.jisit.se

oscar

Du har helt rätt. Men det finns en tabell i Scenarioboken(tror jag), tabell 28 om jag inte minns fel, där kostnaden för uppflippning står angiven. Kostnaden enligt tabell 28, som är en annan regel, 0,1 för en båt om man spelar med SIF (0,2 annars). Men som sagt, det är inte samma regel.
Men, jag är ju Brekal liksom...

KOBOLDKUNGEN

Kostnaden är det ingen tvekan om vad den är, det som är luddigt är trace-reglerna, "max 5 units till en olja" och "3 units till en olja så ryker den även om den inte är slut" och vad som här avses med units. 5-regeln beskriv tom innan de ens har nämnt att olika untis kostar olika mycket. Så hur kan man då tolka den på annat sätt än att en unit är en glut.
Men likförbannat tror jag att ni har rätt, eftersom något anna blir löjligt krångligt, men oavsett vilket så är regeln oerhört korkat skriven. Snudd på GW-klass :lol:
www.jisit.se

Apanpapan

Ge er. Vi flippar upp precis som vi vill ändå  :P
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Robin

Hum hum.

Kostar 2-bombare och 2-FTR 0,2 nu också, eller är det fortfarande 0,1 för dem?
Jag vann combat med 13.

KOBOLDKUNGEN

De räknas som en halv unit ur oljekostnadssyfte, dvs. 0,1
www.jisit.se

Robin

Bra, då kan jag bomba den sjuke gula människan till pre-cambria perioden.
Jag vann combat med 13.

Robin

Jag har för övrigt aldrig räknat antal enheter per se, det är ju så jobbigt.

Det är lättare att räkna:
FTR-2: 0,1
LND-2: 0,1
NAV-2: 0,1
ATR-3: 0,2
FTR-3: 0,2
LND-3: 0,2
NAV-3: 0,2
ATR-4: 0,2
LND-4: 0,2
NAV-4: 0,2

Alla motoriserade/mekaniserade landenheter, inklusive guns, divs, etc: 0,2

INF-HQ: 0,4
ARM-HQ: 0,6

Båt: 0,1
CP: 0,05

Flippade upp amerikanen för 0,45 ett par ggr under förra wiffet, dvs 0, det är enklare att räkna så än att räkna enheter imho.
Jag vann combat med 13.

Clifford

Citat från: "Robin"

Fel, alla mot/mech divs kostar 0.1 enligt tabellen, det är vi som gjort fel tidigare. Inf & Guns kostar inget alls, sålänge det inte är arm/mot/mech guns. Gustav Dora räknas som inf. (har kollat...)

Robin

Citat från: "Clifford"
Citat från: "Robin"

Fel, alla mot/mech divs kostar 0.1 enligt tabellen, det är vi som gjort fel tidigare. Inf & Guns kostar inget alls, sålänge det inte är arm/mot/mech guns. Gustav Dora räknas som inf. (har kollat...)

Ah, coolt. Jo, inf-guns visste jag inte kostade ngt att flippa upp, det var jag som uttryckte mig korkat :)

Bra att det bara kostar 0,1 att flippa upp. Japanen bygger mechdiv!
Jag vann combat med 13.

Lindbergh

Hmm...efter att ha suttit och bläddrat i reglerna på tåget så inser jag att jag gjorde fel med SCS Transport (AsA/MiF option 25) då jag kört en INF DIV eller närmare bestämt en MOT DIV på en CA.

Förtydligen i de senaste reglerna är ju uppenbara  i 11.4.5 och det innebär att man får bara transportera/invadera med "non-motorised infantry class". Sorry  :?

Vidare att i de gamla FAQ antogs man få blitz-bonus för defending med MECH i stad, vilket nu är förtydligat i RaW 7-aug-04 med ordalydelsen "non-city". Man får alltså inte bonus i stad med ARM/MECH.

Alltid lär man sig något nytt!!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Läste regler på lunchen och upptäckte en sak som jag är lite osäker på hur vi har kört tidigare:

Det är den inaktiva sidan som väljer ifall man vill ha med HQ Support först. Därefter väljer anfallaren om dom vill använda sitt HQ. Btw, man får inte använda sitt HQ för att försvara en annan hex om man själv blir anfallen.
Men, jag är ju Brekal liksom...