World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

oscar

Om man läser 18.2 i Raw så finner man följande:

Foreign troop commitments
A major power or minor country unit that ends any step in the home country of a friendly major power it doesn't co-operate with is destroyed unless:
• it started the step there; or
• it started the step elsewhere and the unit satisfies the foreign troop commitment limit.

Ponera att britten kör in Gort (som har två i reorganisation value) plus en kår och en division. Därefter sticker Gort, kåren och divisionen står kvar på stranden. Om man läser ovanstående så kan ju dom enheterna stå kvar som om inget har hänt eftersom dom "startade sin förflyttning där".

Borde isåfall innebära att det räcker att HQ:t är med sina kompisar i det andra landet en enda turn. Eller har jag tolkat reglerna fel?

Verkar konstigt tycker jag...
Men, jag är ju Brekal liksom...

KOBOLDKUNGEN

Så är det. Men varför sticka med högkvarteret? Det jag har funderat på är om man kan fortsätta att pumpa in trupper så länge de uppfyller FTCL.
Så länge de startade stepet där så är det ju lungt. Så de enda som begränsas av FTCL borde vara nyanlända trupper.
www.jisit.se

oscar

Jag försökte mest tänka ut ett plausibelt scenario.

FTC räknas på alla trupperna, så de trupper som flyttar in kommer att plockas bort från spel eftersom de startade sin förflyttning "på annan ort".

Förresten, tänkte på en annan sak som man kanske inte tänker på så ofta. Vad gäller Garrison Ratios, vet ni om att man aldrig kan tillgodoräkna sig fler poäng från brickorna än vad man får i värde från trupperna? Om Tyskland har t.ex. 1 HQ , 2 ARM och 5 INF stående vid polska gränsen kan tysken aldrig ha mer än 22 poäng totalt.

Clifford

Citat från: "oscar"Jag försökte mest tänka ut ett plausibelt scenario.

FTC räknas på alla trupperna, så de trupper som flyttar in kommer att plockas bort från spel eftersom de startade sin förflyttning "på annan ort".

Förresten, tänkte på en annan sak som man kanske inte tänker på så ofta. Vad gäller Garrison Ratios, vet ni om att man aldrig kan tillgodoräkna sig fler poäng från brickorna än vad man får i värde från trupperna? Om Tyskland har t.ex. 1 HQ , 2 ARM och 5 INF stående vid polska gränsen kan tysken aldrig ha mer än 22 poäng totalt.

Ja, vi har varit medvetna om det men frågan är om sovjeten var det... :twisted:

Apanpapan

¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Clifford

Kan nån sammanfatta öppningen av kriget för oss som inte var där?

Apanpapan

Italienaren satsar järnet och tar syrien i en handvändning. Tysken satsar rätt så hårt i Polen och lyckas ta det innan den fina sommarrundan sep/okt tar slut. De tar även och slår hål (Offensiv skit) på den franska fronten men en tapper BEF hjälper till att hålla rutorna runt Paris. Italien och Frankrike battlar järnet i medelhavet och sänker lite båtar för varandra. Italienaren får en trs skadad. Tysken får sin amph skadad i överraskningsanfallet av RAF (Royal Ass Fuckers med tanke på deras usla bombarflotta) och Deutchland + tre CP:s sänkt i en joint effort av franska och brittiska ubåtar. Tysken bygger hangar och marängdiv så det luktar lite seelöwe.

Det som har varit anmärkningsvärt är väl att tysken har slagit bra nästan hela tiden men till slut slog han dåligt och dog med två gluters. Vädret har varit skitbra hela tiden.

Kinesen går det kass för och amerikanen skänker båtar till britten första rundan :D
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Robin

För att förtydliga hur kass det går för kinesen, 5 döda kårer första rundan, och kinesen håller precis (ej dubbelstackat) bergsrutorna framför Chungking.

Japanen hade tur som en dåre med vädret och slog bra på alla anfall. Det sista dog ingenjören i, men tog med sig 2 kinesiska kårer i fallet, fair trade :)
Jag vann combat med 13.

Robin

Här är Andra världskrigschatten som Martin pratade om igår :)

http://www.armagedon.se/forum/viewtopic.php?t=469

"
*tru_m4n has joined the game.*
tru_m4n: hi all
T0J0: hey
Stalin: sup
Churchill: hi
tru_m4n: OMG OMG OMG i got all his stuff!
tru_m4n: NUKES! HOLY **** I GOT NUKES
Stalin: d00d gimmie some plz
tru_m4n: no way i only got like a couple
Stalin: omg dont be gay gimmie nuculer secrets
T0J0: wtf is nukes?
T0J0: holy shitholyshithoylshti!111
*T0J0 has been eliminated.*
*The Allied team has won the game!*
"
Jag vann combat med 13.

Lindbergh

...vill framför allt ge en eloge för de coola 8)  sjöslagen i Eastern Med - med SURFACE COMBAT!!!! Mycket cred till oscar/pa/renis :!:  :!:

Beklagar att det tog lite lång tid per impuls för tysken, men dels är vi ovana att strida med så mycket marktrupper, dels att vädret inte blev som vi trodde(!) då jag har räknat med skitväder hela 1939!

...Jag har i vart fall lite WiF bilder från förra omgången som kan vara kul och lägga upp på WiF sidan? Vad händer med den och finns det planer?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

GrandPA

Allt går enligt planerna. Den tyska pansarkilen kommer lätt att bli avskuren och nedkämpad genom heroiska motangrepp. Georges offer var inte förgäves. Tyska anfallsförband har lidit svåra förluster och endast genom att göra åt enorma lager av bränsle, amunition och ersättningsmaterial lyckades de åstadkomma ett genombrott. Deras styrkor utanför Paris kommer som ovan nämt att nedkämpas och den nya Fransk-Brittiska försvarslinjen är ogenomtränglig. De utmattade tyska trupperna kommer förgäves anfalla våra linjer i meingslösa anfall som enbart kommer att leda till en ytterligare försvagning av de tyska förbanden. Franska militärhögkvarteret förutspår en allierad seger någon gång under våren 1940. 8)

Tja. Har egentligen inte mycket att klaga över. Det franska försvaret var ungefär så bra som det kunde vara. Endast genom att komitta Runken lyckades dom skrapa fram en +12 blitz med offensiveskit. Det räcker att slå halvdant på ett sådant anfall för att det ska bli ett genombrott.
All for one and more for me

Clifford

Låter som att fransmännen betalt Bagdad-Bob för rapporteringen kring kriget... :lol:

Lindbergh

:lol:  :lol:  :lol:

Åter igen, den länken som John skickade är kul när man är trött;

*Hitler[AoE] has joined the game.*
*Eisenhower has joined the game.*
*paTTon has joined the game.*
*Churchill has joined the game.*
*benny-tow has joined the game.*
*T0J0 has joined the game.*
*Roosevelt has joined the game.*
*Stalin has joined the game.*
*deGaulle has joined the game.*
Roosevelt: hey sup
T0J0: y0
Stalin: hi
Churchill: hi
Hitler[AoE]: cool, i start with panzer tanks!
paTTon: lol more like panzy tanks
T0JO: lol
Roosevelt: o this fockin sucks i got a depression!
benny-tow: haha america sux
Stalin: hey hitler you dont fight me i dont fight u, cool?
Hitler[AoE]; sure whatever
Stalin: cool
deGaulle: **** Hitler rushed some1 help
Hitler[AoE]: lol byebye frenchy
Roosevelt: i dont got crap to help, sry

...to be continued  :wink:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Läste lite i Scenarioboken i förmiddags. Där kan man bl.a. läsa att ADG rekommenderar att Italien spelas av japanen i scenarion där man har färre än 6 spelare. Låter faktiskt sunt måste jag säga.

Lindbergh

Blir det något mer med WiF-sidan :?:  Det vore väl kul och samla lite bra-igt som länkar, kartor och lite bilder?

L