World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Det finns inget behov för Rommel när man fixar världsherravälde.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

oscar

Krigsutbrott? Ryssland? :shock:
Men, jag är ju Brekal liksom...

Apanpapan

Vill man bygga mycket med Tysken så måste man ge sig på ryssen och komma en bit för att få de där röda fabrikerna. Tysken lider av både resursbrist och fabrikbrist. När man har tagit hela europakartan av ryssen så har man bra produktion och kan överstiga de allierade. Hela spelet bygger på  att tysken lyckas göra sig ett rike och alliera in massa minors med fabriker. Annars bygger de allierade sönder tysken. Förra omgången lyckades vi optimera det och hade säkert 25 BPs på slutet. Vilket är hysteriskt mycket 1940.

oscar

Som axelmakt handlar det om att roffa åt sig så mycket som möjligt när de allierade har brallorna nere. När dom allierade väl har kommit igång med sin krigsproduktion så gäller det att föra ett fördröjningskrig i så stor utsträckning som möjligt. Dvs målet för axelmakterna i den andra fasen i kriget är att allt skall ta så lång tid som möjligt för de allierade.

Spelet är inte balanserat såtillvida att det ger axelmakterna en 50-50 chans att faktiskt besegra de allierade. Snarare 10-90. Om man vill kan man ta sina "10%" och hoppas på att besegra de allierade, men det blir inte lätt och i 9 fall av 10 går det fett åt helvete.

Apanpapan

Vi lyckades 1940 :D

Att ge ryssen på tafsen är en utmaning men det går.

KOBOLDKUNGEN

Den här gången vinner axelmakterna också, har hitintills aldrig varit på den förlorande sidan  :D

Apanpapan

Tssk. De inavlade idioterna på ön kommer att sätta stopp för det. Välj själv vilka idioter jag menar.

Lindbergh

...Läste på nätet att om GE tar och sparkar ut USSR från Europakartan 1940/41 ger sig i regel de allierade. Tysken kommer då gå om i produktion vad gäller USA & CW och det är enligt många väldigt poänglöst att fortsätta...

Jag förstår resonemanget mer nu och beslutet förra omgången ter sig allt mer förståeligt. Vidare att VL ter sig allt mer vettigt också då det ger mer struktur åt spelet?

Tänk vad kul det hade varit och ha ett WiF-con med inbjudna Göteborgare, spela ett antal scenarion på några olika bord med poäng och så. Spela individuellt och sedan lista poängen? Vi själva skulle lätt få ihop två "bord" med typ fem spelare vardera.

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Citat från: "Lindbergh"
Tänk vad kul det hade varit och ha ett WiF-con med inbjudna Göteborgare, spela ett antal scenarion på några olika bord med poäng och så. Spela individuellt och sedan lista poängen? Vi själva skulle lätt få ihop två "bord" med typ fem spelare vardera.

L
Precis!
Det finns mycket sugna spelare i Jönköping och Linköping också, och vi har både lokalen, kunnandet och möjligheten att köra ett litet Wif-Con. Boende kan man fixa på vandrarhemmet i stan. Jag tror det vore ett lyft för Wiffare, skitkul, och det skulle uppmärksammas och vara bra för Geddon.

Linköping med Dragons Den i spetsen vill ju också köra ett Wif-Con. Frågan är när, bara. Hur spelar man WiF effektivast? Vilken helg?

oscar

Låter som en spännande idé. Man får nog utgå ifrån hur många partier som en spelare hinner med på en helg  :D

Vore nog bra om det är en låååååååång helg. Den längsta helgen som kommer framöver är som jag ser det skärtorsdag t.o.m. annandag påsk, dvs 5 dagar.

Därefter kommer problemet med kartor, wif-gluters och plats...

Har drabbats av AKUT wif-abstinens. Skulle vara kul att lägga in ett extra speltillfälle ngn gång. Vi är ju inte så många som vi var förra gången, så det borde inte vara omöjligt tycker man.

EDIT:
Insåg precis att det överlägset bästa sättet att köra ett WiF-con skulle vara att köra det samtidigt som spelkonventet.

Lindbergh

...Spelar man 1 eller 2 map scenario så kan du lätt få plats med två tre bord? Det behöver ju inte vara global war hela tiden? Min fundering låg mest att kanske köra en tors-sön ala speed-Wif med flera bord och bara räkna VL eller nått - solospel - en spelare-ett land...

...lotta ut spelarna vid olika bord, budgivning sedan set-up och spel. Med lite fint främmat kan man möta "mästaren i träsket" eller helt enkelt möta någon som är riktig rolig? Det vore dock trist för folk som rest en massa mil för att möta en som inte vill spela raskt...alla verkar väl vilja spela olika? Bara en idé...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Om man lägger Wif-Con på Gothcon under Påskhelgen så kanske det funkar, men jag är skeptisk. Wif har inget med övriga konventet att göra. Jag tror Wif spelas bäst på typ Geddon, med typ max 25 pers uppdelat på 4/5 omgångar, kanske bara köra Barbarossascenariot, eller nåt mindre. Fast Global War känns som det "riktiga" Wif.

Och så ska man nog sätta speltid som prio ett, anpassa ALLA regler och annat för snabbast tänkbara spelande.

oscar

Jag avsåg faktiskt inte Gothcon (även ifall jag inser att man lätt kan tro det). Jag menade att man kanske kunde köra ett litet minikonvent under samma tak som Borås Spelkonvent, som ett slags arrangemang.

Tycker för övrigt att det inte känns så viktigt att köra en tävling i wiffande. Skulle nog tycka att det skulle vara lika roligt att bjuda in några spelare från runt om i landet för att spela wif på geddon under några intensiva dagar.

Vad sägs om en extra spelning på en söndag? Det skulle väl vara kul? Man kan köra lite som man vill med regelbundna mat- och fikapauser och ta en heldag.

Apanpapan

KOBOLDKUNGEN

www.jisit.se