World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

GrandPA

Kan bara spela från typ runt 18 :(  så om inte renis kan antar jag att det inte blir nått, eller?
Men jag har inget emot att vi försöker planera in nån annan extra spelning.
All for one and more for me

oscar

Om Renis inte kan imorgon så går det helt enkelt inte att arrangera imorgon.

Men om folk kunde ta med sig sina kalendrar, filofaxer, handdatorer och mobiltelefoner till nästa spelning så vi kan prata om det då? Vore som sagt jättetrevligt om vi kunde få till det.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Apanpapan

Oscars idé är bra att vi ska försöka spela en heldag någon gång så vi kommer en bit på väg. Det skulle vara kul att komma till 41 så fort som möjligt så alla får möjlighet att kriga. PA kläckte en bra idé till nästa gång (om tusen år?) att vi ska börja ett sådant här parti med att spela en hel helg först så att amrisen och ryssen får lite action innan vi börjar spela en gång i veckan.

På tisdag  :twisted:
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Clifford

Citat från: "Apanpapan"Oscars idé är bra att vi ska försöka spela en heldag någon gång så vi kommer en bit på väg. Det skulle vara kul att komma till 41 så fort som möjligt så alla får möjlighet att kriga. PA kläckte en bra idé till nästa gång (om tusen år?) att vi ska börja ett sådant här parti med att spela en hel helg först så att amrisen och ryssen får lite action innan vi börjar spela en gång i veckan.

På tisdag  :twisted:

Klart man ska börja med att lira typ 20 timmar en helg. Det blir bättre flyt för alla då, och regeltröskeln enklare att komma över.

oscar

Nu när ryssen har tagit Teheran och står i begrepp att proklamera den ryska överhögheten och den sovjetiska rätten till all olja uppkommer en regelfråga.

I den persiska hamnen Bushehr finns två oljeresurser. Det finns ingen järnväg som når dit, men det finns en minor port. Det blir med andra ord svårt för ryssen att transportera oljan utanför den hexen.

Jag har hört från flera håll att ryssen inte får stacka den oljan. Läser man reglerna (13.4.1) så står det:

Saved oil resources (AfA option 31)
You can save oil resources you used neither in production nor to reorganise units. A major power can only save oil if it was transported to a city or port it controls. Put an oil resource marker on that city or port to indicate how many oil resources you are saving there.

You may save only 1 oil marker (of any value) in each city or port (cumulative) you control and double these limits in your major power's capital (e.g. The Commonwealth can save 16 oil (4 x 4) in London). You can't save other resources. This is in addition to saved build points (see 13.6.8).

You can use saved oil resources either to reorganise units or as resources for production. Treat them exactly like printed oil resources.
You transport oil like any other resource (see 13.6.1) except that they may be transported to cities and ports that are not factories. Of course, it still has to get to a factory to be used for production.

Neutral major powers can only save one oil per turn (in addition to their
previously saved oil).

If you gain control of a hex containing saved oil resources, they become yours.
Saved oil resources can be destroyed by strategic bombardment (see 11.7).

Jag tolkar denna regel som att det måste finnas en hamn eller en stad för att man skall kunna spara olja där. Andra tolkar denna regel som att oljan måste åka omkring på antingen järnväg eller båt. Jag tycker att jag har rätt. Annars kandiderar denna regel till den mest bisarra regeln i hela spelet.

Funderingar någon?

KOBOLDKUNGEN

Visst har du rätt, vill bara påpeka att denna turnen är oljan fortfarande MIN  :twisted:

Har upptäckt några andra regler där vi/vissa/jag har kört fel.

En röd fabrik förstörs inte bara för att den byter major power eller anfalls. Den förstörs enbart vid strategic bombardment. En blå fabrik kan också förstöras under victory check step om man har fiender i landet och annonserar att den här landtruppen förstör den här fabriken, har inte hajat varför man skulle vilja förstöra en blå fabrik dock. Även oljeresurser kan förstöras på detta vis, synd jag inte upptäckte det innan perserna dog.

Flyg som flyger naval air mission behöver inte göra "return to base" under motsvarande fas.

Har för mig att nån skickade resurser till jänkarn, det får man inte så länge inte bägge major powers är aktiva.
www.jisit.se

GrandPA

Jag har försökt hitta någon regel som skulle visa att vi kört rätt men kan inte hitta den. Hoppas att det är nya ändringar så att vi inte kört helt fel under alla omgångar.

Har tysken gått miste om några BP för att han inte hunnit laga fabriker som inte skulle varit förstörda så får han väl kompenseras om det inte är rimligt att anta att de allierade skulle ha förstört dom själva under tidigare turns. Frankrike har ju ett överskott på fabriker har jag för mig men det beror givetvis på vilka fabriker det gäller.

Det där med resursen skyller jag på jänkarn. :D  Har han byggt fel får han rätta till det.

oscar

Jojomensan, det tar en hel jäkla turn innan de icke-rätttrogna hedningarna i Persien förstår vem det är som har bombat sig till rätten att pumpa olja ;) (conquest kommer ju efter production)

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"En röd fabrik förstörs inte bara för att den byter major power eller anfalls. Den förstörs enbart vid strategic bombardment.
Du har rätt, men om man läser 22.4.1:

Construction Engineers
You can only use an occupied or conquered red factory, after the first production step that you had an ENG unit (even face-down) in that factory hex.

Och vi kör ju med engineers... Alltså, fabrikerna blir inte förstörda (det kostar ju BPs att reparera) men man kan inte använda dem med en gång.

Vad gäller resurser till USA är ju det så att jänkarn kan skicka och ta emot resurser som neutral MP under förutsättning att han har gjort rätt options.

Viktigt att tänka på är att han inte får använda sina egna CPs (undantaget är resurser till Kina)  förrän han har gjort option 32, "US refutes Naval War zones". Dessförinnan måste den andra parten stå för själva fraktandet.

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "oscar"
Citat från: "KOBOLDKUNGEN"En röd fabrik förstörs inte bara för att den byter major power eller anfalls. Den förstörs enbart vid strategic bombardment.
Du har rätt, men om man läser 22.4.1:

Construction Engineers
You can only use an occupied or conquered red factory, after the first production step that you had an ENG unit (even face-down) in that factory hex.

Vad gäller resurser till USA är ju det så att jänkarn kan skicka och ta emot resurser som neutral MP under förutsättning att han har gjort rätt options.

Så bra att det inte står under fabriker  :wink:

Men det finns väl ingen option som tillåter jänkarn att ta emot, bara att skicka, eller?

Nån som kommit på en anledning till att förstöra blåa fabriker?
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "GrandPA"Jag har försökt hitta någon regel som skulle visa att vi kört rätt men kan inte hitta den. Hoppas att det är nya ändringar så att vi inte kört helt fel under alla omgångar.

Vad syftar du på?
www.jisit.se

GrandPA

Dom regelmissar du tidigare nämnde.

Och du har rätt jänkarn får bara ge, inte ta emot resurser.

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "GrandPA"
Har tysken gått miste om några BP för att han inte hunnit laga fabriker som inte skulle varit förstörda så får han väl kompenseras om det inte är rimligt att anta att de allierade skulle ha förstört dom själva under tidigare turns. Frankrike har ju ett överskott på fabriker har jag för mig men det beror givetvis på vilka fabriker det gäller.

Spelar ingen roll, det är bara blå fabriker man kan välja att förstöra och som Oscar påpeka så måste man dra in en enginer till en röd fabrik för att få igång den, men det kostar inga BP.

Lite fånig optional rule tycker jag. Att stridsförband ska fara runt och fixa fabriker och hamnar. Men det var kanske så det gick till?
www.jisit.se

Ewers

Geddons WiF-kartor ligger nu under europakartan som ni spelar på i WiF-rummet.

/F

Clifford

Ang fabriker: Vi har kört rätt vad gäller Eng osv.
Ang. Oljan i Persien:

Om det inte är en hamn vid oljan får man inte stacka den, annars går det bra. Man kan bara få hem den med hjälp av cp´s.

oscar

Det finns en minor port där...