World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Tycker inte jag då... För då hamnar allt i ett helt annat ljus...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

Citat från: "oscar"Var tvungen att kolla upp ifall det var så att den där Saudiarabiern inte stod med i förteckningen övers gluters som cirkulerar på nätet. Jag hittade den faktiskt, men den står under "Arabia" som Power (och inte Saudiarabien som det BORDE vara).

Har förgäves letat efter en regel som säger att det blir fred om man inte kontrollerar ngn ruta i ett minor country som man har förklarat krig mot. Om det är ngn som verkligen vet att det finns en sådan generell regel så vore jag tacksam för en hänvisning till motsv regel.

Jag börjar misstänka att den regeln inte finns.

Das stimmt, det finns en ARABIA glut från 1937 som skall vara i spel när jag kollade runt...lite trist att den fanns  :wink:

Den tidigare "Lapse of War" eller liknande fanns sannolikt på den tid då det var 1D6 (RAW 5 eller??), finns inte i RAW6 och vidare vad jag vet. Med RAW 6 försvann ju den eminenta regeln att man kunde port-attacka med flotta (dvs att man helt sonika körde in i hamnen om mosade på med sina kanoner) under den förutsättning att man fick 50 i Surface tillbaka eller vad det nu var... 8)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Apanpapan"Tycker inte jag då... För då hamnar allt i ett helt annat ljus...

Då hamnar det precis i det ljus som det var tänkt från våran sida, innan JAG upptäckte att det inte fungerar så. Folk var ju överens om att det blir franskt om det blir liberatat. Men om du vill skaffa dig en oerhörd fördel iom en miss på en regelteknikalietet och du på fullaste allvar tror att vi hade skänkt dig Marocko om vi hade varit medvetna om hur det fungerade så får det väl bli så.
www.jisit.se

Apanpapan

Visst blir det fransk om vi liberatar det. Men vi tänker ju inte göra det. Sen om det är franskt nu så far våra kårer all världens väg och hamnar tillbaks på ön. Då har två rundors körande av trupper blivit ingenting. Er plan från första början var väl att ta Marocco? Vi har hindrat er i det.

KOBOLDKUNGEN

Grejen är att det blir brittiskt om det liberatas. Ett minor country alignar med landet som liberatar det enligt 13.7.5.
Vilket innebär att vi vare sig får behålla marocko, för att du inte vill liberata det, och inte heller kan få dig utslängd genom att vichya. Vi har som sagt helt enkelt jobbat oss som fan bara för att ge dig marocko. Hade vi haft denna regel klar för oss, vilket tydligen ingen annan hade heller, så hade vi självklart inte kånkat skiten.
www.jisit.se

Apanpapan

Nu har det hänt och vi kommer med 90% sannolikhet bli utkastade ur marocco när ni vischyar och det vill vi inte. Vi hoppades på att ni skulle kånka det så att vi skulle kunna ta det ifrån er. Sen trodde jag att det skulle bli frifranskt.

Om vi tillåter att ni inte kånkade det så kommer som sagt var två rundor gå åt helvete för oss när alla trs:er och trupper förflyttas till Storbrittannien. Nu har det hänt och jag tycker vi fortsätter spela så. Det var som med dina båtar som låg ute över rundan. Då var det så tills motsatsen bevisades.

KOBOLDKUNGEN

Förstår att du inte vill låta det återgå till fransk kontroll, iom att det vore rätt illa för dig om vi skulle vichya, och vi också valde att inte få ut dig på det viset, så förslår jag att vi kör på, så som vi trodde det var. Alltså att du inte liberater, förän efter frankrikes eventuella fall, eller vichyfiering.
Tycker jag är en rimlig kompromiss och så vi skulle spelat om inte jag upptäkt hur liberation verkligen fungerar.

Vore synd om vi skulle spela på premisserna att hålla eventuella upptäckta regelfelaktigheter hemliga tills dess att det gynnar en själv.
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Apanpapan"Det var som med dina båtar som låg ute över rundan. Då var det så tills motsatsen bevisades.

:?:  :?:
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Apanpapan"Nu har det hänt och vi kommer med 90% sannolikhet bli utkastade ur marocco när ni vischyar och det vill vi inte. Vi hoppades på att ni skulle kånka det så att vi skulle kunna ta det ifrån er. Sen trodde jag att det skulle bli frifranskt.

Som sagt, vi valde att inte få ut er på det viset.
www.jisit.se

Apanpapan

Jag tycker vi kör på som vi trodde att det var. Vi har lärt oss till nästa gång. Det finns mycket regler som vi spelar med som vi alltid har kört. Sen är vichyandet så jävla tråkigt så folk har inte orkat läsa in sig ordentligt på det. Jag har läst det flera gånger innan men har glömt det lika fort.

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Apanpapan"Jag tycker vi kör på som vi trodde att det var. Vi har lärt oss till nästa gång. Det finns mycket regler som vi spelar med som vi alltid har kört. Sen är vichyandet så jävla tråkigt så folk har inte orkat läsa in sig ordentligt på det. Jag har läst det flera gånger innan men har glömt det lika fort.

Tackar för denna vänliga gest  :D , du hade ju kunnat köra över mig om du velat iom att du har regelboken på din sida. Även om det är jag som har läst den  :wink:
www.jisit.se

Lindbergh

Guten Abend...

Har kopierat upp 2d10 tabeller i olika format, den minsta i A6 format med text för närsynta naturvetare  :wink:  :wink:  :wink:

Hinner jag till morgondagen skall jag se om jag kan kopiera upp Charts också, om inte annat tar jag med mig en extra som jag märker upp...

Har skissat på produktionen, med vår sedvanliga otur kommer rundan att ta slut på "1". Gör det inte det så kommer vädret bli ytterligare en tia med +... :evil:  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Ytterligare en regel-/tolkningsfråga (undrar mest som kuriosa):
Får man lov att bryta ner en Res-INF till två divisioner? Vad händer isåfall om det sedan blir fred?

Det står inget i reglerna om det förutom under 9.6:

From now on, treat these reserves just like any other units.

Har för mig att vi för länge sedan (ett par år sedan) hade en liknande diskussion men kan inte för mitt liv minnas några detaljer...

Tycker att det verkar konstigt om man man kan få "gratisdivisioner".
Men, jag är ju Brekal liksom...

Robin

Oscar, man får inte in res-kårerna igen om det blir krig.
Jag vann combat med 13.

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "oscar"Ytterligare en regel-/tolkningsfråga (undrar mest som kuriosa):
Får man lov att bryta ner en Res-INF till två divisioner? Vad händer isåfall om det sedan blir fred?

Det står inget i reglerna om det förutom under 9.6:

From now on, treat these reserves just like any other units.

Har för mig att vi för länge sedan (ett par år sedan) hade en liknande diskussion men kan inte för mitt liv minnas några detaljer...

Tycker att det verkar konstigt om man man kan få "gratisdivisioner".

Om du läser vidare i 9.6 så plockas alla reservkårer som ligger i forcepoolen bort från spelet, och kan alltså aldrig användas igen, om det blir fred.
www.jisit.se