World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Det har pratats lite löst om att spela WIF någon helg. Men kan folk? Jag kan tänka mig att bränna en lördag eller söndag på spel så vi kommer någonvart i spelet. USA vill säkert vara med den här omgången...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

Jag tänkte på tisdag kolla hur det ser ut för folk fredagen den 24/2, då jag kanske kan. Kan någon mer då?

Behöver minst 4-5 veckors "ställtid" då jag är i regel fullbokad. Skall bara skola in LRS så han kan ta och spela tyskland när jag inte kan! ...tar ett litet tag till, han får sitt första HQ på tisdag  :wink:  :wink:

Hur ser det ut för folk att spela en extra kväll i vardagen då? Vi prövade ett tag i ASL att spela två vardagskvällar varannan vecka under ett tag och det var kul!

Om det är någon som har vägarna förbi geddon i helgen/måndag och är ändå i rummet - kan någon plocka fram Ungraren och Bulgaren åt oss och stapla dem i respektive land? ...så jag slipper glömma det för femtioelfte gången  :(
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Citat från: "Lindbergh"
Hur ser det ut för folk att spela en extra kväll i vardagen då? Vi prövade ett tag i ASL att spela två vardagskvällar varannan vecka under ett tag och det var kul!

Jaa! Två dar varannan vecka innebär att jag kan vara med 100%, alternativt inte alls. (men då kan Ivar istället...) Båda alternativen är faktiskt bättre för mig personligen, för nu så känns hela Wiffet ointressant för mig då jag bara är med varannan omgång.

GrandPA

Du missförstod honom. Han menar en dag den ena veckan och två den andra. Du kan alltså vara med 33% eller 66% av gångerna.

Vet inte hur det ser ut för mig 24/2 men jag borde veta på tisdag.
All for one and more for me

oscar

Hmm... har precis insett att Alla Hjärtans dag infaller på tisdag. Jag kommer att prioritera min flickvän och välja att inte spela tisdag. Om det är fler än jag som känner på det viset kanske det skulle vara läge att flytta spelningen till en annan dag?

Kommer för övrigt att kunna spela varje helg (och nästan varje veckodag) efter den 16:e då ovan nämnda kvinna åker till Spanien för att plugga i 5 månader. Förresten, det är fest hemma hos mig på lördag. Glöm inte av det!
Men, jag är ju Brekal liksom...

Robin

Hmm, en fråga sitter på jobbet och klurar lite, och har inte reglerna här.

Om man bor i en stad med 3 gluters, staden är helt omringad av elakingar och det blir ett 2S-resultat i den staden, dör alla 3 gluters då?
Jag vann combat med 13.

Apanpapan

Jopp. De måste ha någonstans att ta vägen och då har de inte det. Alla dör.

Apanpapan

Vi spelar på tisdag? Eller?

Robin

Jag utgår från det, Oscar är ju trots allt endast en stövelslickare till Kamrat P-A.  8)
Jag vann combat med 13.

oscar

Jag åtnjuter förmånen att slicka kamrat PAs stövel ovanifrån, till skillnad från vissa andra. Det är naturligtvis ett sant nöje. Inget annat. Jag lovar. Klimatet i Gulag är inte bra för min hy.
:D

Clifford

Jag kommer nog inte heller vara med, men det påverkar ändå inget då kinesen kan dö lika bra utan min hjälp.

Lindbergh

Citat från: "Robin"Hmm, en fråga sitter på jobbet och klurar lite, och har inte reglerna här.

Om man bor i en stad med 3 gluters, staden är helt omringad av elakingar och det blir ett 2S-resultat i den staden, dör alla 3 gluters då?

Ja, das stimmt.  11.16.5 hittar du långt ned under shatter
följande ordalydelse:

If the result includes an 'S' (shatter) or a 'B' (breakthrough), put each surviving defending land unit on the production circle if it could have retreated. These units will arrive as reinforcements next turn. Destroy any units that could not have retreated.
The attacker can choose to treat an 'S' or a 'B' result as a retreat result ('R') instead. You decide this after you get the result (but before the next combat).

Det leder mig osökt in till att jag hade fel i tisdags då jag trodde att man inte kunde konvertera ett 'S'  till ett 'R'. Trodde bara att man kunde konvertera ett 'B' till ett 'R', men det är ju fel. Hade jag vetat det kunde man ju gjort annorlunda vid olika anfall?! Sätter ju onekligen assaulten i ett annat dager  :D
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Hittade ytterligare en regel där jag tror att folk har gjort fel ett antal gånger (utan att veta om det):

11.5.2 Initiating a combat
...
CVPiF/SiF option 56: You may not turn a carrier plane face-down to start a combat. If you turn a CV face-down, turn its carrier plane face-down as well.
...

GrandPA

Allvarligt talat grabbar, så här lång tid får det bara inte ta! Vi sa redan innan omgången körde igång att vi skulle försöka hålla ett högt tempo. I går var det några som inte ens försökte. Det går inte att dividera i flera minuter över huruvida man skall intercepta eller inte, vilka plan som skall portattaka eller vart varje enskid båt skall åka. Jag kanske är lite blind när det gäller britterna men jag riktar mig främst till tyskland och italien.
All for one and more for me

Apanpapan

Håller med. Jag ställer inte upp på att spela i den här takten. Om det ska spelas snailWIF så får någon annan gärna ta över CW.

Sen ska det bestämmas en action och sen får man leva med det.

Jag är trött på det.