World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Hmm, känner mig lite kluven då vi gjorde två turns igår vilket jag uppfattade som rätt okey ändå? Hur snabbt hade ni tänkt att vi ska spela? 3 turns per tisdagskväll? Tror inte riktigt jag förstår :?

Det var hårda strider i medelhavet under gårdagen, dock var vår fiasko portattack ett onödligt långt tjafs från vår sida - det håller jag med om! Nu har OKW utsett en armégruppchef tillika liasions officer nere i medelhavet för att få någon som tar hand om tyskarna i medelhavet :wink:  :wink:

Dock blir vissa strider i medelhavet blir väldigt viktiga för oss (och CW?) då vi verkligen försöker hämta upp vårt underläge. Som vi pratade om igår bedömer de flesta att axelmakterna har förlorat om det fortsätter som det har gjort hittills. Ser vi till de turnsen som har gått, med väder, turn-end och sammantagna förluster så går det dåligt för oss i Europa - eller?

Jag börjar dock inse att det är väl värt att granska reglerna både en och två gånger då det dyker upp nyheter nu varje tisdag om tolkningar och direkta fel i hur vi tillämpar reglerna. Det gör att det tar mer tid i vissa avseenden. Jag var inte själv säker på vissa regler igår kväll!!

Ur 11.4.6   Interception

...End of interception
The interception combat ends as soon as either side has no units at war with any units of the other side in any section of the sea-box, or the search rolls fail to produce a combat.
You can then either leave the task force where it is, or move it, or part of it (splitting it would be an extra naval move ~ see 11.4.1) with its remaining range and movement allowance.
Reduce the task force's remaining movement allowance (not its range) by the (unmodified) search number of the section you put them into (to fight through).

Ur 11.5.10   Submarine combat

...The SUBs also attack in the same way as a surface naval combat except that they use the SUB row of the naval combat chart and only the convoy points count as ships (1 ship per 5 convoy points).

Känns i och för sig bra att gå igenom reglerna så gott det går, hade själv missat det med Ungraren igår och hade ingen tanke på det! Vill någon klocka impulserna är det okey för mig, så kan vi få lite mer fakta på hur det faktiskt ser ut?

Vad tror folk om att spela lite senare nu på söndagkvällen eller på torsdag kväll den 23/2 :?:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

Om nu inte alla speedwifproffs orkar med oss glada amatörer som inte har varenda move och regel i ryggmärgen så kanske ni skulle ha hållt spelandet inom eran elitgrupp i någons kök istället för att arrangera det på gedon :x

Men visst jag kan hoppa av det går ändå åt helvete och jag kommer ändå aldrig att kunna vara med och spela oftare än varje tisdag.
www.jisit.se

Apanpapan

Dåligt och dåligt...

CW förlorade 33BP:s enbart i jan/feb. Om det är dåligt så vet jag inte vad som är bra.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

GrandPA

Nu är det väl så att nov/dec och jan/feb är de kortaste rundorna på året och varken amerikanen eller ryssen är med i kriget än så fort går det inte. När jag menar att man skall spela fortare så handlar det inte om att vissa är mycket bättre än andra och kan alla smarta drag utantill. Det handlar om att inte nödvändigtvis optimera allt man tar sig för utan att man nöjer sig med det som funkar och verkar bra.
All for one and more for me

KOBOLDKUNGEN

Det har inte slagit dig att det tar lite längre tid för oss som inte spelar så ofta att komma på något som "funkar och verkar bra". Vi har knappast optimerat någonting vi har gjort, då hade det nog gått lite bättre.

Man måste kunna få ta en diskussion ibland, alla kan inte sitta och kuckilura kring kartan hela veckan och sen ha allt klappat och klart. För övrigt förstår jag inte vad det är ni bölar om, det enda som tog tid senast var sjöstriderna.

Tur ni inte var med på den tiden då varje sida hade toppmöte 1-2 gånger per spelning och slängde ut de andra i 1-2 timmar.

Jäkligt trött på att folk bölar om att det går långsamt, det gör det förbannat tråkigt att spela, var inte medveten om att ni hade bestämt att det skulle speedwifas så hittar ni nån som vill ta över Italien och som ni tror kommer få spelningarna att gå fortare så avgår jag gärna. Om inte så tänker jag spela i ett tempo jag finner behagligt.
www.jisit.se

oscar

Citat från: "Lindbergh"Vad tror folk om att spela lite senare nu på söndagkvällen eller på torsdag kväll den 23/2 :?:
Varför inte vid båda tillfällena? (jag kan och vill spela då) :)

Förresten, är det inte så att det som kanske tar lite extra tid när folk skall spela (och då menar jag folk från båda sidor) är när det finns ett val som antingen är pest eller kolera? Tycker inte att det verkar som att folk tvekar inför ett val beroende på hur regler funkar.

Kan tycka att det nog vore bra ifall folk kunde dröja sig kvar i rummet när motståndaren gör sin turn. Det borde innebära att det vore möjligt att fundera på sina egna drag under tiden som motståndaren gör sin turn?

Det kanske är lite onödigt att man inför varje turn "börjar om", dvs kolla var allting finns någonstans, värdera läget, fundera på vilken action man skall ta osv...

Tycker att alla inne i rummet är ungefär lika goda kålsupare. Kanske viktigt att tänka på hur vi framför våra åsikter till varandra? Glöm inte att vi spelar spelet för att det skall vara roligt.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Apanpapan

Det vi bestämde första omgången var att det skulle gå fort. Första omgången gick fort på alla de vis. Jag trodde vi spelade på samma permisser som förra omgången. Lite mer Hokahay.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

KOBOLDKUNGEN

Problemet är att vi har olika uppfattningar om vad som är roligt. Jag tycker det är kul att bara spela wif och umgås medans andra hela tiden vill bedriva "effektiv" speltid för att ha roligt.

Ett lite räkneexempel:
Vi spelar circus 1,5 turn per tillfälle och vi brukar spela sisådär en 5 timmar per tillfälle det innebär att spelat kommer fullföljas på 120 timmar.

Och så jämför vi med en blixtwif som jag inte vet så mycket om, men om jag inte har missförstått så spelar ni i ungefär en vecka och jag kan tänka mig att ni spelar minst 15 timmar om dagen. Resultat 105 timmar.

Edit
och så verkar vi ha en spelartyp till, som helt enkelt bara vill att det ska gå fort, på vilket sätt det blir roligare av det förstår då inte jag.

Edit
en typ till, de som gillar att klaga
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "oscar"

Förresten, är det inte så att det som kanske tar lite extra tid när folk skall spela (och då menar jag folk från båda sidor) är när det finns ett val som antingen är pest eller kolera? Tycker inte att det verkar som att folk tvekar inför ett val beroende på hur regler funkar.

Det kan också vara en grej men det kan inte gälla bägge sidor eftersom det bara är vi som spelar långsamt.

För egen del tar många saker tid för att jag inte är van och måste fundera en stund för att komma på hur det fungerar. Inga stora grejer men massa smågrejer som kommer att sitta när man spelat ett tag. Som italienare får man inte särsklit mycket träning i någonting så det kommer ta ett tag.
www.jisit.se

Lindbergh

Citat från: "Apanpapan"Dåligt och dåligt...

CW förlorade 33BP:s enbart i jan/feb. Om det är dåligt så vet jag inte vad som är bra.

Det är väl ingen som blir förvånad, misstänker jag, när jag säger att jag kände mig lättad över att det blev hårda strider som vi (äntligen) gick segrande ur? Sedan att en grupp SUB efter typ 9 TURNS lyckas slå en "1" på sitt sitt search-roll kändes också bra! Vem vet, det kanske lossar nu  :wink:  :wink:

Det kändes bra i tisdags efter att vi har slagit uselt när det gäller europa, både när det gäller flygstrider, väder och initiativ i ett antal turns. Vi hade över 90% chans att vinna ett viktigt initiativ som hade sparat oss en turn i Frankrike - och vi hade otur. I markstriderna är det svårt att missa en +17 blitz när vi kraftsamlade våra kårer?

Jag menar, sommaren 1940 var ju ingen höjdare? Vi flög in över fransmännen och flippade med allt vi kunde och det enda som blev flippat var deras AA - som de själva flippade? Var enda gång som det har varit viktigt med den italienska TRS så har ni haft tärningarna på er sida, vilket känts lite trist - milt sagt! Vi var till och med oroliga att von Bock skulle sänkas i tisdags! Nu sänktes ju de italienska well-papp båtarna i hamn i stället  :roll:

Erfarenheten av att spela ett spel under en längre period då motståndarna har mer erfarenhet av regler samtidigt som de slår bättre är inte så kul och jag tror det är fler än jag som delar den uppfattningen?

Vi försöker så gott vi kan och det kommer att gå bättre och bättre!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Lindbergh"

Erfarenheten av att spela ett spel under en längre period då motståndarna har mer erfarenhet av regler samtidigt som de slår bättre är inte så kul och jag tror det är fler än jag som delar den uppfattningen?

Hehe, särsklit som det hela tiden visar sig att de har erfarenhet av att spela med fel regler, inte så svårt att spela fort om man inte är så noga med att följa reglerna :wink:

Hittar ingenting om att territorials alltid skulle vara i supply i sitt home country, som folk påstod i tisdags.
www.jisit.se

Clifford

Att det gick snabbt förra gången beror i stort på att jag och Pasi lirade tyskland igen, vilket vi hade gjort gången innan också. Dessutom hade Charlie spelat ryss då och fått ta del av vår strategi fast som motståndare, så allt som allt kan man konstatera att förra omgången gick nog väldigt mycket snabbare för oss då vi visste precis vad vi ville hela vägen, och hur vi skulle göra.

Den här omgången leds just nu av Japanen och Ryssen som båda har ett jävligt bra läge. Tysken & Italien kanske kan hämta hem det de tappat, men varken de eller britten har ett stabilt läge. Amerikanen kan man inte uttala sig om än.

Jag rekommenderar mer av He who dares wins, det borgar om inte annat för en rolig och snabb omgång.

oscar

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Det kan också vara en grej men det kan inte gälla bägge sidor eftersom det bara är vi som spelar långsamt.
Tror att anledningen till att folk upplever att det är axelmakterna som spelar långsammast är att ni helt enkelt har många fler gluters att flytta på för tillfället.
Men, jag är ju Brekal liksom...

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "oscar"
Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Det kan också vara en grej men det kan inte gälla bägge sidor eftersom det bara är vi som spelar långsamt.
Tror att anledningen till att folk upplever att det är axelmakterna som spelar långsammast är att ni helt enkelt har många fler gluters att flytta på för tillfället.

Jag vet, men det är likadant varje gång. Först bölas det på att axelmakterna tar tid på sig och sen bölas det på att de allierade tar lång tid på sig. Fast maken till bölande har jag inte varit med om tidigare. Märkligt att folk aldrig lär sig att wif tar tid.

Men det ska bli ett sant nöje, om ett par år, att spendera wifspelningarna, efter att jag flyttat mina 2-3 gluters, med att stå och gnälla och böla på britten och amerikanen när de krigar över hela världen, det gör ju spelandet så mycket roligare och snabbare samt bidrar till en trevlig stämning  :wink:

Vore intressant att veta om mitt räknexempel träffade någorlunda rätt?
www.jisit.se

Lindbergh

Hur ser det ut på lördagkvällen för folk, det vill säga den 25/2? Skall spelleda till typ 20:00 på Geddon...Kan folk spela WiF då? Just checking...