World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

Pro-allies suger. Jag vill stacka olja där jag vill.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Robin

Att SS-enheterna är vinterutrustade är väl en husregel som vi behållt från och med sista omgången med 1D10-tabellen om jag inte minns fel. Detta för att en Barbarossa skulle kunna fortgå litegrann även under vintern. Kan väl i och för sig förstå att det är kanske dumt att behålla den för 2D10 då det känns som det är enklare för Axis att köra på i Sovietunionen under somrarna nu. Fast jag tycker inte spelet har blivit så väldigt snett innan, om vi tar bort den regeln så kommer ju Axis-offensiven att stanna upp helt och hållet under vintern.

Tror inte jag har någon egentlig åsikt om oljereglerna, förutom att det kanske är vettigt att man måste bygga nått att stacka oljan i....  8)
Jag vann combat med 13.

Lindbergh

Hmm...tror att vi skall försöka house-rula så lite som det bara går, men det är min åsikt. Vinterbonusen för SS har inte funnits sedan urminnes tider i typ RAW4 eller 5 vad jag förstått. Med 2d10 och fractionalodds lär det bli fett med stryk för de allierade ändå, vad jag förstår?

Vad jag menar är att den kosta PP för att stacka olja regeln härstammar från RAW7m och en gammal(?) option. Den som förlorar mest på den är självklart jänkaren som i typ RAW6 får bara stacka 1 per turn i och med att han är neutral. Det kommer också att vara en kostnad för axelmakterna i och med att det tvingar dem att stacka 4 på varje ställe  :shock:

1 OIL =15-20 miljoner fat olja i produktion - 2 100 000 till 2 800 000 ton per år...hmm, ja det är ju vettigt att man rullar ut i en skog i Bayern  :lol:

Pro-axis suger, man skall pynta £ för att få stacka en massa olja i bomb-vänliga cisterner  :wink:

Hittade förövrigt en schysst länk;
http://www.eurowif.de/

...dessutom så figurerar det mycket i WiF världen om MasterEdition  8) som är på divisionsnivå och släpps 2006  :roll: men jag har väl svårt att tro det...dock så verkar det som det speltestas nu och det finns bilder på nya gluters  :o
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

GrandPA

Tanken var väl att vi skulle köra med de regler som vi gjorde senast. Förvisso har vi redan tullat lite på det redan men den där olje stackningsregeln tycker jag inte om. Den enda som inte kommer att känna av den är väl ryssen som alltid kan bada i olja och inte behöver stacka något. Alla kommer att snåla ordentligt och stacka  4 olja i varje ruta men det gör ju folk ändå. Det kommer nog bara resultera i att det finns lite färre kårer i spel och det vill vi ju inte veta av. Fler kårer = mer krig.
Vad det gäller vinterbonus för SS så har vi kört med det så länge jag kan minnas förutom nån omgång då jag vet att vi inte körde med det. Hela vinterbonus grejen är enligt mig helt uppfuckad och jag tycker verkligen att SS trupperna skall ha kvar sin bonu. Vintertid kan ryssen ändå i ett tidigt tadium av kriget stabilisera fronten med hjälp av whiteprints och i senare anfalla. Vad jag menar med uppfuckat är följand: 2 ss kårer försvarar en hex som anfalls av 10 ryska whiteprints i snow, ryssen får då +2 för sin vinterbonus (4 tas bort för snow och 4 för SS kårerna). Hur i hela helvet blev det lättare att anfalla under vintern?
All for one and more for me

carlsson

Måste det house-rulas så mycket? Fungerar inte spelet annars? Det finns väl officiella regler?

imho

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Hmmm...både PA och carlsson har en poäng :!:

Vinterbonus för SS är en intressant husregel som gör en hel del för kriget i öst. Förvisso var ryssarna rent historiskt ytterst skickliga i vinterstrid och utnyttjade detta hänsynslöst hela kriget igenom. Å andra sidan lärde sig tyskarna den hårda vägen att strida under vinterförhållanden. Charkov-offensiven i januari 43 som Manstein snickrade ihop är ett exempel på hur tyskarna "lärde" sig...icke heller att förglömma i och med att SS var ett mindre begåvat politiskt förband med en mer direkt politisk styrning, vilket renderade i att man lågt högt på prioriteringslistan när det gällde ny materiel och ersättningsmtrl.

Poängen torde bland annat vara vidare att sovjetiskt ARM (läs:pansar) är defecto bättre, detta då t-34/76 och 85:an var långt mycket bättre då de var dieseldrivna och hade ett bättre bandaggregat som var synnerligen bra i vinterförhållanden...dvs en white-print (läs: elitförband) ARM är exempelvis bättre. Sovjetiska förband hade i regel enkel och okey vinterutrustning under fälttåget i öst och deras vapen klarade svåra förhållanden till skillnad från tyska växellådor och annat...

Dock håller jag med PA att det är märkligt att det skall bli så mycket "lättare" att anfalla under vintern (läs: det är j***igt kallt)?? Det hade snarare varit vettigare att det kanske blev status quo med white-prints?! Det är förvisso banalt som CW-spelare att ge GE/IT/JPN vatten på sin kvarn, men det finns en poäng att diskutera detta och att det kan vara en poäng att ge SS en vinterbonus. Det rör sig om en handfull (ca 14 exkl div) svarta (läs:onda) gluters sammanlagt och man kan som sagt inte välja att bygga dem. Man drar dem slumpmässigt, precis som USSR white-prints (vilket det finns cirka 47 av).

När det kommer till OIL vet jag att det alltid har varit olika lösningar och Cliff hade en poäng när han nämnde hur det var innan och hur det blev när vi väl körde med OIL! Innan var det ett allmänt gnäll om att den regeln försvårade och försinkade det mesta. När vi väl körde med den var det helt okej?! Vi körde bland annat med att man "betalade" med OIL vid produktionen och på så sätt fick man ett JET-kort med obegränsat bränsle vi det tillfället och det var inte så kul när man inte hade olja alls...sedan körde vi med OIL och plötsligt fungerade det helt okey och relativt smärt-fritt? Som jag ser det tvingar det axelmakterna att fundera kring oljan och prioritera vilka som skall få och de som är skickliga lyckas strida utan att bli flippade och utnyttja varenda "droppe". Senaste gången jag var med hade väl tysken olja i överflöd?

Ryssen är den enda som kommer att garva folk i ansiktet, om man nu vill betala 1PP för att få stacka ytterligare olja som USSR  :roll: , och ha överflöd. Dock finns det en poäng att ge det med OIL en dimension till och precis som med budgivning, tjaa...det finns en poäng med att bygga cisterner är kostnadskrävande. Vill man ha strategisk oljereserv så kostar det deutchmarks...Å andra sidan kan vi kanske lägga det åt sidan för denna gång, men ha det i nästa eller? Åsikter från USSR/USA?

...För som carlsson poängterar, det finns officiella regler och det är inte bra att house-rula allt för mycket! Som jag ser det fungerar spelet okey utan hus-regler, men det finns vissa saker som är för "random" som US ENTRY och pakten mellan USSR/GE (detta kommer att förövrigt ändras i WiFMaster och ge framförallt USA mindre slump enligt ADG).

Hur kör man "internationellt"? Jag vet att Fuel-regeln diskuteras på WiFcon och är mer eller mindre officiell :?:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Jag är lite lätt emot att det kostar att stacka. Jag vill ha järnkoll på officiella regler och så få houserules som möjligt. Enligt mig ska vi endast ha med senaste optional-rules listan, inga otpional rules från tidigare regelutgåvor. Basta.

Lindbergh

Ja, jag håller väl med... Vi kör väl på RAW7aug04 och med de options vi har kommit överens om, vore lite märkligt att göra om manifestet nu :lol:

...vill också ha ned antalet husregler, men det är bara att inse att det finns en uppsjö av husregler i WiF-världen  :roll: av förmodligen olika anledningar!?

Skall se om jag skall fixa några kopior regler, har RAW7m i PDF (med bilder) och det kanske kan hjälpa mig och några av nybörjarna?! Hittade en märklig clarification för option 24 och det gäller att "Frogmen cannot place an X to an unnamed TRS/AMPH"

Är det också nytt???

GrandPA

Håller med om att man inte bör ha en massa husregler men spelet har tyvärr sina brister annars hade det nog inte funnits så många sidor på nätet där folk skriver om sina egna husregler. Dessutom om spelet hade varit välkonstruerat hede det nog inte kryllat av optionalrules. Man kan nog även fråga sig varför dom kommer med nya regeluppdateringar år efter år.

Min gissning är att det är ett helvete att få spelet balanserat och samtidigt realistiskt.

Därför anser jag att man bör använda sig av optionalrules och husregler i så stor grad som man finner nödvändigt för att göra spelet så roligt och balanserat som möjligt.

Har läst lite om den där oljeregeln (som jag anser att vi inte ska köra med). Det är bara en optionalrule och efter den kommer det ännu en optionalrule som handlar om + på bobningar om det finns en massa lö i rutan. enligt den regeln få man stacka hur mycket som helst i en ruta. det vill säga att det kommer att stackas 9 olja i varje stad utan fabriker och det blir inte så många hexes för så mycke olja stackar ingen.

Har även för mig att regelboken uppmanar en att husregla lite av intelligensereglerna men orkar inte kolla upp det nu, får återkomma senare.[/u]
All for one and more for me

Lindbergh

Intelligencereglerna är ytterst luddiga och har vida ramar. De föreskriver att man kan komma överens om VILKA tärningsslag man får eller inte får påverka med +/-...

Dice roll modifiers
If you want to modify a die or dice roll, you must announce this before the die/dice are rolled (side with the initiative deciding first). However, you can decide after rolling whether to add 1, subtract 1 or apply no modifier to the result.
If you want to re-roll any dice, you must announce this after the die/dice are rolled but before any other action occurs. If you do demand a re-roll, all dice are re-rolled. Re-rolled dice cannot be re-rolled.
You can modify or re-roll any dice roll, whether it's yours or your opponent's. If it's a combat roll, one of your units or hexes must be involved in the combat.
You may prefer not to allow certain rolls to be modified or re-rolled (e.g. weather, the end of impulse etc.)- we leave that up to you.
Both sides can spend points to modify the same roll. A net modifier of less than -1 is -1, and a net modifier of more than +1 is +1.

Vi hade innan, för något år sedan, husregeln att man inte fick påverka initiativ, väder och turn-end. Föreslår att vi håller oss till det, men jag är öppen för allt :)

I övrigt kunde man göra en massa saker pga underrättelsetjänst. Bland annat vet jag att det var någon axis som flyttade brickor för jänkaren, IT hade re-roll och plus när de invaderade Gibraltar...jag själv tog ett - på ett kritiskt search-roll i nordsjön då min NAV hittade tysk invasionsflotta...att flytta ENTRY/TENSION kan göra att USA får svårare att komma med i kriget, men jag tror inte det spelar någon större roll i det stora hela  :?

PA har en poäng i att spelet har sina brister, annars hade man nog inte haft en uppsjö husregler. Tittar man på nätet finns det väldigt mycket egna tolkningar och semi-officiella regler (som fuel).

Föreslår att vi skiter i att betala PP för att stacka OIL och föreslår att vi håller oss till +1 if not intercepted istället för en massa + desto större mål. De allierades strategiska bombkrig var inte alltid det bästa...liksom tyskarnas...

L

oscar

Har förstått att folk har börjat att formera sig...

Tycker att det borde vara bra ifall någon mer än jag "gimpar" på Robin i USA. Blir lite märkligt om 3 pers skall spela Japan och 2 pers spelar USA (det är ju faktiskt en lite större nation). Finns betydligt mycket mer utrymme för frontavdelningar i USA än i något annat land...

Vad gäller själva spelandet så har jag endast få synpunkter på reglerna:
- Intelligence är ett märkligt avsnitt för sig själv, innebär bl.a. att man för en liten poängsumma slumpmässigt kan dra ur nästa års påse...

- Det verkar finnas en del skillnader i de nya reglerna gentemot "de gamla", viktigt att folk lär sig dem

Ska bli riktigt kul att spela. Tråkigt att behöva vänta i två månader...

Over and Out.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Lindbergh

Har pratat med Stefan N och han är intresserad av USSR eller GE/IT, han har ju spelat WiF innan (för typ 100 år sedan :lol: ). Tolkade honom som om han ville ha mycket markstrider och så :? !?

Har tagit en del foton i kväll så får vi se vad för kartor det kan bli (blow-up), prövar lite med europa först och återkommer!

Churchi LL

Robin

Hmm, får nog ta och prata med Stefan nästa gång jag ser honom om fördelarna med att spela landet som är störst bäst och vackrast. Land of Billy Baab med andra ord.
Jag vann combat med 13.

Apanpapan

Varför spela ett svettigt rike som består av terrorister och annat pack när man kan spela det nya och renare riket. Spider kan få köra Vittorio Veneto och göra precis vad han vill med detta magnifika slagskepp.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

...låter som en vettig idé! Behöver något för mina CVP Swordfish att träna på och Vittorio Veneto duger la'... :D

Tänk vad coolt om de gamla port-attack reglerna fanns kvar från WiF5  :(  då hade man kunnat forcera sig in i en italiensk hamn med sin flotta och skjuta prick på skeppen i hamn...och ta typ 50 i surface och bara göra det... :D Det var ju kul i första speed Wiffet när jag och Robin hade surface-combat i östra medelhavet när stackarna ville ha pesto till sin sand...beklagligt att att de blev av med sin boll så tidigt när MECHen blitzade bort spillrorna av den italienska mål-truppen :)

Skall nog se till att spaghetti-ätarna får lära sig och köra på vänster sida :)