World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Apanpapan

En olja ska ni ge till den snälla britten:)
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"
Flyg som flyger naval air mission behöver inte göra "return to base" under motsvarande fas.

Hmm...kan man med andra ord ligga kvar och flippa upp flyget om man har en basic supply??? Eller? När åker de hem? Det förändrar ju en hel del i såfall?

Vad gäller ENG så var det militära förband som ordnade hamnarna i Cherbourg, Antwerpen och annat efter D-dagen. Dock var det väldigt många civila entreprenörer som var kontrakterade för att lösa uppdrag. Tyskland hade ju sin organisation med slavar och krigsfångar för att bygga upp de bombade fabrikerna. Jänkarna hade bland annat sina SeaBees ENG som fixade Henderson basen på nolltid i kriget mot japsen i stilla havet. Kan hålla med om att det är en rätt muppig regel dock. Många förband, i synnerhet på kår-nivå hade egen kapacitet vad gäller ta över mindre styrkor eller förband. Jag menar, Guderian lyckades ju som kår-chef att ta sig över Sedan utan en ENG??
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

KOBOLDKUNGEN

Ja det kan man, de flyger hem när man vill eller om de ligger i nollboxen.

Röstar för att vi skippar construction enginers och bara kör med combat enginers, till nästa wifomgång, det är en and/or regel så det är helt enligt reglerna.
www.jisit.se

Lindbergh

Ok, det förändrar en hel del om man har operativa NAV...bajs att min Heinkel blev nedpepprad av en Gloster  :cry: över Malta...

Håller med om att vi bör förändra detta med construction ENG, det är en rätt muppig regel. Å andra sidan skall jag bygga två Pfeil sedan och det är också rätt kul med tanke på hur många Pfeil som blev operativa i verkligheten  :D

WiF är ett härligt spel!!  :wink:  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Har inte reflekterat över att man faktiskt kan låta NAV ligga kvar i box. Fast å andra sidan så undrar jag om man verkligen har ett behov av att låta flyg sjunka i box? Är inte själva poängen med NAV främst att hitta bättre och "absorbera" surprise points? Intressant observation av Renis dock, skapar ju ytterligare ett alternativ.
Men, jag är ju Brekal liksom...

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "oscar"Har inte reflekterat över att man faktiskt kan låta NAV ligga kvar i box. Fast å andra sidan så undrar jag om man verkligen har ett behov av att låta flyg sjunka i box? Är inte själva poängen med NAV främst att hitta bättre och "absorbera" surprise points? Intressant observation av Renis dock, skapar ju ytterligare ett alternativ.

Det var kanske deras främsta uppgift, nu kan man använda dem på samma premisser som SCSer och därmed sjunka i box av samma anledningar. Exempelvis, fixa supply, bevaka konvojer, intercepta hemvändande fartyg mm. Vet inte varför behovet att sjunka i box skulle vara lägre för flyg än för fartyg?

Förövrig gäller det inte bara NAV, om någon trodde det, utan alla flyg som gör naval air.

Så varför vill man förstöra sina blå fabriker  :?:
www.jisit.se

GrandPA

Tja. Som vanligt är ju regel 22.2 antagligen ganska dåligt skriven. Det står ju aldrig att det gäller i ens egna land bara att det måste finnas fiender i landet. Detta skulle betyda att tex tyskarna kan förstöra fabriker i Frankrike så länge det finns kvar allierade trupper där men inte efter att man kastat ut britten och erövrat landet. Varför regeln nu skulle vara avsedd att fungera på detta viset har jag ingen aning om, men tolkningen ger ju utrymme för att vi skulle kunna spela som vi gjort innan.
All for one and more for me

KOBOLDKUNGEN

Så klart, missade det. Tog, av någon anledning, för givet att det var försvararen som fick föstöra sina egna fabriker. Man vill ju förstöra blå fabriker utifall man inte räknar med att hålla hexen eller utifall landet blir liberatat.
Citat
Varför regeln nu skulle vara avsedd att fungera på detta viset har jag ingen aning om, men tolkningen ger ju utrymme för att vi skulle kunna spela som vi gjort innan.
Hur har vi spelat innan?
www.jisit.se

Apanpapan

Igår gick det långsamt. Vi lyckades inte spela en hel runda. Om ASL spelarna ska få se rummet under 2006 så måste vi tänka lite på farten. Alla spelar segt inklusive undertecknad.

Lindbergh

Håller med, det var svårt som attans att koncentrera sig i går och det var mycket folk och mycket prat men i övrigt kul. Jag är mindre bra på att räkna, men det blev ännu svårare  :(  med en hel del distraktion i går!

För min del har jag svårt att få loss tid att "klura" utan det får bli under tisdagarna i regel. Det gäller i stort hela axelmaktssidan och vi försöker så gott vi kan! Det känns bra att 18 gränsen faktiskt fungerar.

Tror dock att vi får dels sitta ned, spela och del låta den sida som spelar "hålla låda". Sedan får vi försöka hänvisa andra betraktare till att stå vid sidan av tror jag? Om jag har räknat rätt är vi mer än sju spelare på europakartorna då det var väldigt mycket folk i går? Eller?

Tror vidare att vi får flytta bordet lite åt hyllorna till för att skapa lite mer utrymme. Då det är bara produktion och amerikakartorna "där borta"... innebär det att vi kan sitta i en "öppen fyrkant" med två pers på vardera kortsida vid europakartan och två pers på kortsidan. Inalles 6 platser och de som slåss på asien sidan får röra sig med "fri roll på mittfältet"  :wink:

Dessutom skall vi ha lösa tabeller för att få upp farten, både charten och 2d10 tabellen. I dag har vi bara turnsequence löst - tack och lov!!! Jag kommer ta med mig en av mina tabeller och märka upp. Kopierar upp 2d10 tabeller i veckan om jag har tid.

Apanpapan

Det är några nya nyfikna. Men det är tveeggat. Det tar tid att förklara och de är i vägen. Samtidigt som det är jobbigt är det trevligt att folk intresserar sig för spelet...

Robin

Jag tror att det vore bra om vi tar alla regeldiskussionerna mellan turns på Europa-kartan (Asien kartan kan vi spela två bloodbowl-matcher, bråka om samma regel två gånger och bränna ett offensive-chit på en supercombined innan Europa har avslutat strategic bombardment 8) ) och tillåter folk att ta tillbaka drag som det i så fall inte skulle ha gjort annars.
Jag vann combat med 13.

oscar

Var tvungen att kolla upp ifall det var så att den där Saudiarabiern inte stod med i förteckningen övers gluters som cirkulerar på nätet. Jag hittade den faktiskt, men den står under "Arabia" som Power (och inte Saudiarabien som det BORDE vara).

Har förgäves letat efter en regel som säger att det blir fred om man inte kontrollerar ngn ruta i ett minor country som man har förklarat krig mot. Om det är ngn som verkligen vet att det finns en sådan generell regel så vore jag tacksam för en hänvisning till motsv regel.

Jag börjar misstänka att den regeln inte finns.
Men, jag är ju Brekal liksom...

linken

Nu ska ju inte jag kalla mig WiF proffs men jag vill minnas att det finns en regel om "lapse of war" (eller liknande). Dvs att den som kontrollerar the minor can låta krigsförklaringen ebba ut om ingen anfallit.

(men med tanke på min digra ålder så kan det vara i en gammal regeluppsättning)

GMY linken

KOBOLDKUNGEN

verkar inte finnas någon sådan regel, gammal kvarleva antagligen.
Däremot upptäckte jag en annan intressant grej angående Marocko. Hittar inte huruvida länderna i Nordafrika är aligned eller conquered, står inte i scenarioinformation, där står endast att det som står på kartan gäller, men inte om det betyder kånkad aller aligned. Men jag har för mig att de räknas som aligned. Detta innebär att britten har VALET att liberata marocko om han hade gått in i huvudstaden och Marocko hade då blivit alignat med britten och inte frankrike. Inget konstigt med det förutom att det inte funkade så som vi kom fram till under spelningen. Det märkliga är om britten skulle välja att inte liberata. Partisanerna i landet blir då röda på tabellen. Men vem kontrollerar landet och vem är partisanerna agro mot ? Eftersom man inte får kånka ett kånkat land så skulle en ickeliberation innebära att landet fortfarande är italienskt men det rimmar illa med att partsianerna blir röda. Detta får någon gärna reda upp, även om det antagligen inte blir aktuellt.

Föreslår att vi låter Marocko vara franskt tills vidare, eftersom vi aldrig hade kånkat det om det kommit fram i tisdags  att det var lika med att ge det till britten.
www.jisit.se