Mordheimkampanj på Geddon

Startat av mlkr, juni 20, 2015, 23.04

Föregående ämne - Nästa ämne

mlkr

Hej allihopa!
För er som vill upptäcka, återuppta eller fortsätta sitt figurspelsintresse är vi några glada gossar som funderar på följande:

Trevlig, kul och spääääännande(!) Mordheimkampanj på Geddon.
Mordheim är ett fantasyfigurspel med RPG-element. Lätt att lära sig även för "n00bs" ;) Inte särskilt dyrt då du behöver ca 8-15 figurer för att spela beroende på vad man fastnar för.
Tanken är att börja någon gång efter sommaren och försöka få till att alla deltagare spelar 1 gång i månaden.

Alla intresserade är varmt välkomna att skriva en liten rad så vi kan bedömma intresse och se över behov osv.
Aldrig spelat figurspel är inga bekymmer då Mordheim är relativt lätt att lära sig och ett väldigt kul och trevligt spel ^^

Så... nån föreningsmedlem som är sugen? Vi kör en intressekoll och ser vad det leder till ^^
/Veni Vidi Vicious

Usually_Insane

Låter intressant men har inga figurer.
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Brain

Intresserad, länka vilken LRB som skall användas
Tomas Davidsson

mlkr

Figurer behövs förstås, men det är inte direkt dyrt eller svårt att införskaffa. Man kan säkert låna lite småfigurer ur någon fantasyarmé och köra dem som proxies för att testa på ^^
Regelverk är ännu inte beslutat. Jag och Johansson spelade en match förra året i ett försök att starta upp något men sedan dök annat upp. Sedan dess har jag kikat på lite olika alternativ:

Mina åsikter:
OriginalMordheim är tyvärr något obalanserat samt har problem med att det finns builds som är grymt mycket bättre än andra. 2handsvapen är typ ett måste för de är så jäkla bra. Armour är ungefär värdelöst.

CoreHeim är en ombyggd variant på grundreglerna som tog tag i en hel del bekymmer med balansering och regelkrångel. Mindre warbands tillgängliga då det var svårt att balansera samt kanske lite väl streamline:at. Men verkar stabilt och kul.

WyrdWars är den senaste versionen som skaparna av CoreHeim arbetar med. Jag gillar denna! Verkar vara stabila regler, balanserade (& många) warbands, snabbt spel men fortfarande random stuff som gör det spännande & lagom wacky ;) En del tydliga skillnader från originalreglerna: Armour är bra, men blir sämre för varje wound som save:as. 2handsvapen är numera ett alternativ med sina för respektive nackdelar. Inga knockdown osv. - Alla figurer (karaktärer/henchmen) har 3 wounds och går direkt till OutOfAction när de når noll. Henchmen levlar inte, de kan däremot få "Lad's got talent" och börjar levla då istället.

www.wyrdwars.com

Jag har skummat alla 3 regelsystemen och de är säkerligen kul allihopa. Men Mordheim upplever jag som att det spretar för mycket. Coreheim verkar riktigt bra, men där kanske det är lite väl streamline:at regelmässigt. WyrdWars är fullt fungerande men testas fortfarande och har ett levande community som ger feedback. Jag tror mest på det sista. alternativt Coreheim. Simplicitet känns viktigt för att fler ska kunna sätta sig in i och det ska bli snabbt och lätt att hantera så vi inte tappar sugen och det rinner ut i sanden :P

Tanken är att köra nån slags kampanj med karta där man kan ta över områden osv. lite olika grejjer sådär :)
/Veni Vidi Vicious

mlkr

Kopierar in FB-inlägg:

Nu har jag & Herr Johansson suttit och tjötat Mordheim ett bra tag och beslutat att vi försöker köra igång en Mordheim-kampanj i slutet av sommaren. Augusti/September alltså. Kommer snart dyka upp vilket regelverk vi kör med, vilka warbands som kan spelas osv.

Nu en fråga till er som är intresserade:
Ska vi försöka ses vid tillfälle för att gå igenom upplägget, skapa våra warbands och överlag se till att alla får mötas, säga hej och få ett ansikte på sina nemesis?


Skickat från min iPad med Tapatalk
/Veni Vidi Vicious

mlkr

Här i länken nedan kan man hämta hem reglerna till Mordheim om man är sugen på att delta i kampanjen :D
Det är denna vi kommer köra efter för att vara säkra på att alla har samma regler ^^

http://gurth.home.xs4all.nl/mordheim/Mordheim%20Living%20Rulebook.pdf

Vi har däremot valt att göra ett par ändringar som vi tror ändrar spelupplevelsen och metat till det bättre. Vi återkommer med detaljer om detta närmare spelstart men överlag ser det ut såhär:

- Critical hit's-tabellerna har blivt något snällare. Vi kommer använda oss av optional rules crit-tabellerna som ger olika effekt beroende på vad för vapen som crittar.
- Ändringarna i crit-tabellerna kommer innebära att armour blir mer värt att ha på sig.
- Missfire-tabellen för krutvapen är liiiiite snällare.

Tillgängliga warbands är de 14st som benämndes som officiella av GW. Ni hittar dem i länken nedan
https://drive.google.com/folderview?id=0B18J5DU-6cP_dUxQV1ctaWZ0Ujg&usp=drive_web&ddrp=1&tid=0B18J5DU-6cP_aEg2dHIxbGpaMlk

Gott med variation och fluff att leka med där :)
/Veni Vidi Vicious

mlkr

Första träff för att gå igenom regler, kampanjupplägg, terrängbygge och allt sådant blir Söndag 9/8 . Exakt tid får vi återkomma med :)

Det vore väääldigt kul om så många intresserade som möjligt dök upp denna dagen. Vi tänker att alla som vill delta ska vara välkomna att göra så - så har du aldrig spelat figurspel? saknar figurer att spela med? Vill dra med en vän? Har allt men spelar inte? :D kom och säg hej!

Vill man bara spela är det no problemos. Vill man vara med att bygga terräng är det valfritt men uppskattat :)

Så - finns det fortfarande intresse där ute?


Skickat från min iPad med Tapatalk
/Veni Vidi Vicious

Brain

Kan inte komma 9/8, bortrest.

Skulle gärna veta vad ni har för tankar om ändringarna i crit/armor/missfire.
Vilket warband är så kasst att man måste göra dom ändringarna? Hur mycket kommer spelet att gå till vissa warbands favör då andra warband inte har nytta av förändringarna (ie inte tillgång till krutvapen)?

Tomas Davidsson

mlkr

#8
Är på jobbet men tar ett snabbt svar & återkommer med detaljer senare :)

Efter en del spelande & nätläsande av Mordheim är uppfattningen (min & johansson's) att armour i grundreglerna inte är värt att använda. Mycket för att crittabellerna på "alla" resultat negerar armoursaves. + att flera olika faktorer ger minus i armoursave osv. Får återkomma om det.

I ett försök att göra det mer intressant med armour & mer intressant att använda flera olika vapenkombinationer så har vi tweakat crittabellerna så att armour fortfarande kan hjälpa vid vissa resultat. Exempelvis "-1 armoursave" istället för "no armoursave". Crit kan dock fortfarande leda till riktigt nasty grejjer. Ett bredare spektra av resultat dock. Lägger upp detaljer ikväll :)

Missfireändringen tror jag berör enbart 1 resultat. att vapnet inte kan förstöras för alltid. Enbart bli obrukbart resten av striden. Marcus hade nån tanke med det.

Vi har även gjort ändringar för att göra det attraktivt att ta annat än 2 enhandsvapen för extra attack. Får återkomma.
Vi tror de ändringar vi gjort gör det mer intressant att experimentera med olika utrustning, kombinationer & så vidare.
/Veni Vidi Vicious

mlkr

#9
Hej igen. Här är våra planer för de nya crit-tabellerna. Vi har gjort om dem för att armour ska vara ett vettigt alternativ att ta vilket i sin tur leder till att flera olika vapenkombinationer blir vettiga. 2handsvapen är mer värt att ta då de ger + i styrka som i sin tur minskar armour save. Yxor, halberds osv. Det blir på detta vis större variation på utrustningen inom varje warband. Vi tror detta vore både kul och givande rent taktiskt :) Största ändringarna är att vi tagit bort en del "no armour saves" och ersatt dem med "-X i armour save" istället.

Nya CRITICAL HIT-tabeller

Missile Weapons
1-2 Hits a weak spot. -1 to armour save
3-4 Richochet. som innan.
5-6 The missile hits an eye, the throat, or some other vulnerable part. There is no armour save.

Bludgeoning Weapons
1-2 Hammered. The target is knocked of balance. Your opponent gets -2 to hit this turn if he hasnt already fought.
3-4 Clubbed. The hit has -1 to armour saves and ignores saves from helmets.
5 Wild sweep. som innan.
6. Bludgeoned. The victim automatically goes out of action if he only has 1 wound left. If the victim has more than 1 wounds left he is knocked down instead. (No armour save)

Bladed Weapons
1-2 Flesh wound. The attack hits an unprotected area. -1 to armour save.
3-4 Bladestorm. som innan.
5-6 Sliced. The strike ignores armour saves and your warrior gains +1 to any Injury rolls.

Unarmed Combat
1-2 Body blow. som innan.
3-4 Crushing blow. som innan.
5-6 Might blow. With a mighty punch you send your opponent flying to the ground. -1 to armour save and +1 to injury roll.

Thrusting Weapons
1-2 Stab. som innan.
3-4 Thrust. som innan.
5-6 Kebab! The attack has -1 armour save & +1 injury roll. Victim is knocked backwards D3" and the attacker follows.... som innan.

Ny MISSFIRE-tabell
1 BOOM! som innan, weapon is not destroyed but unusable for the rest of the fight.
resten som innan.

Några få mindre ändringar till är på G.
/Veni Vidi Vicious

Brain

Efter första anblicken så tycker jag det främjar de WB som får ha/har gott om avståndsvapen för mycket.

Återkommer med en mer utförlig analys
Tomas Davidsson

mlkr

Hold that thought ;) Jag & MJ ska även nita ned de sista idéerna kring sköld o stuff :)

Tänker du på crit-tabellerna när du talar om avståndsvapen?
/Veni Vidi Vicious

Brain

Citat från: mlkr skrivet juli 10, 2015, 09.02
Tänker du på crit-tabellerna när du talar om avståndsvapen?

Ja, känner att med mini-nerf på avståndsvapen och Bladed samt grov nerf på Bludgeoning och Thrusting i kombination med ändrad missfire premierar Sword/Bow/Gunpowder.

Detta var bra redan innan men nu blir det ännu bättre.
Tomas Davidsson

mlkr

Tjo, vi har tweakat vidare på crit-tabellerna. 6. Bludgeoned blev tweakad så det inte är någon armour save. 5-6. Kebab! Tweakad med +1 injury roll.

Ser vi till helheten så har vi försökt dra ned effekten mot armoursaves som de flesta crit-tabellerna innehöll. Alla har fått ungefär samma nerf så det bör inte påverka balansen alltför mycket åt något håll?


Skickat från min iPad med Tapatalk
/Veni Vidi Vicious

mlkr

Sist har vi ändrat den armoursave som sköld & buckler ger:

Light armour 6+
Heavy armour 5+
Ithilmar 5+
Gromril 4+
Shield 5+ /6+ shootingsave (1 bättre än tidigare alltså)
Buckler 6+ /no shootingsave (6+ i CC är nytt)

Slutligen blir det nerf på doublewielding efter extensiv läsning på nätet. Extra attack är såpass bra i grundreglerna att det alltid varit mer värt att ta än en sköld osv. Nu blir det lite sämre, men fortfarande ett vettigt alternativ.

Doublewielding -1 to hit with offhand attack. Specify offhand weapon.

Med bättre sköldar, lite snällare crittabeller samt nerf på DW tror vi det blir större variation på brädet samt något bättre balans mellan olika utrustningsval. :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
/Veni Vidi Vicious