Mean Mountain Manglers Trophy Spelschema!

Startat av emil, juli 28, 2005, 00.27

Föregående ämne - Nästa ämne

emil

Har funderat lite till ang Team Rating-ranking VS rakt ligasystem m.m. och hur lag flyttas emellan divisionerna på ett någorlunda rättvist och smidigt sätt.
Det började med att Pasi gnällde lite över att lag som är nya har bara en teoretisk chans att kvalificera sig till "fucking" Allsvenskan, och att han trodde att tabellen började om efter varje cup. Och det skulle den ju kunna göra faktiskt. :shock:  På så sätt blir det ju mer akurat ranking om de två bästa lagen går upp från superettan, samt noobs faktiskt har en större chans att avancera. (alltså ett ligasys utan Team rating-ranking)

Det kommer innebära att det kommer bli 4 omgångar med serier i en, där laget som vinner "focking" MMMT är den som vinner Allsvenskan i ligaomgång 4. (Vi är i 2:a ligaomg nu)

Jag har god lust att pröva detta, vad tycker ni andra?

KOBOLDKUNGEN

Ja det var ju precis vad jag föreslog om vi skulle ha ett poängbaserat system för att det skulle fungera för att hålla de bra lagen i schack och ge nybörjarna en chans att komma in i det hela. Och det skulle ju fungera någorlunda men inte lika bra som teamrating.
Vad det gäller att vinna serien så anser jag att den bara ska vara ett sätt att ranka lagen inför cupen. Snackar vi om att vinna serien så är det nuvarande poängsystemet orättvist för nybörjarna men å andra sidan skulle de väl varit med från början. Ett system där man börjar om på 0 efter varje cup funkar ju bra för de som hoppat in sent men å andra sidan är det skit för de som varit med från början då poängen från de tidigare omgångarna inte betyder ett skvatt.

Anser att vi ska ranka ligerna efter varje cup efter teamrating och om vi ska ha en vinnare av ligan så ska det vara det laget som skrapat ihop mest poäng under hela ligan, oavsett om han spelar i Allsvenskan eller superettan i sista 4:e-delen av ligan. Det var också med de förutsättningarna som ligan startade och jag ser ingen anledning till att ändra det.
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Fast det låter rätt kul med ett rakt seriesystem coh ett uberpris för att vinna hela skiten, det ger ju lite mer prestige till ligamatcherna och en anledning att vilja gå upp till Allsvenskan vilket inte är fallet nu.
Den tråkiga delen är att det blir jobbigare för skitlagen då ett slaktarlag med hög teamrating inte nödvändigtvis kommer spela i Allsvenska och ha ihjäl de bra lagen utan istället roa sig med att slakta nybörjarlag. Dessutom som jag nämnde innan blir ju poängen i de tidigare omgångarna ovesäntliga och det enda som spelar nån roll är hur det går i de två sista. Men, men jag är öppen för vilket som helst.

Poängbaserad ranking är roligare, tycker jag, och lättare att administrera
Teamratingbaserad ranking minskar, tror jag, klyftan mellan topp och botten
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Ignorera mitt tidigare gnäll, jag är för ett rakt seriesystem, låter skitkul. Varför bry sig om att det kommer finnas en massa köttalag i Superettan, jag ska ju inte spela där ändå  :wink:
www.jisit.se

KOBOLDKUNGEN

Hmm, jobbig fråga det här  :)
Gillar inte att de som spelat ihop en massa poäng ska har gjort det till ingen nytta, och nej jag är inte en av dem.

Tycker vi kör på som tidigare med teamratingbaserad ranking, behåller de poäng vi har osv., men säsongen kan avslutas med en MMMT-final där poängbäst i AS möter poängbäst i SE. Såvida du inte vill säga till Nisse att "Haha, du leder ligan fett och kommer antagligen att vinna men tjiligt för dig nu börjar du om på noll som alla andra"

Fast det vore kul med rakt seriesystem, fast det känns muppigt att införa det mitt i ligan.  blööööö, jag orakr inte mer... fuck it :wink:
www.jisit.se

emil

En möjlig kompromiss är ju att alla 4 seriernas resultat och poäng läggs ihop efter det att alla 4 serierna är spelade.
Jag håller med dig i allt vad gäller fördelar/nackdelar med dom olika systemen. Men en lättare adminstration börjar bli av hög prioritet. :wink:

Sedan så tycker jag att det är helt ok att ändra förutsättningarna för att utveckla den här lösa sysselsättning att hålla en blodboll-liga igång på geddon. I ett större perspektiv är det viktigare än att enskilda deltagare tycker att det är orättvist. Men visst, i en perfekt värld så hade man gjort så här till en början.

Apanpapan

Går det inte att räkna ihop alla poäng i slutet av de "fyra" säsongerna och kora en vinnare från det. Sen kan man ta en vinnare på hur många första platser man har. Det kan ju koras flera vinnare eller nåt... Sen kan man köra en superfinal där någon koras som vinner hela rasket.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

KOBOLDKUNGEN

Förslag 1 (Bäst):
Fortsätt som tidigare, jag fixar teamratingrankingen efter varje cup, döp om ligorna till t.ex. MMMT Elit och MMMT Recovery, så gå upp gå ner diskussionen försvinner, avsluta säsongen med en MMMT-final mellan de som är poängbäst i varje serie.

Förslag 2 (2 som i sämre):

Gå på Pasis linje, inför en ny kolumn i tabellen kallad t.ex. rankingpoäng, som är poängen man fått i det nuvarande ligaspelet som bara avgör om man ska flyttas upp eller ner till nästa ligaspel. Vid lika avgör den ordinarie statistiken. MMMT vinns av den som har mest poäng, oavsett serie, när säsongen är över.

Förslag 3 (Enklast):
Gör som du hade tänkt dig från början, blir kanske inte så bra, men enkelt och logiskt. De åtta som har flest totalpoäng efter varje ligaspel spelar i högsta serien och övriga i lägsta, den som vinner högsta serien vinner MMMT.
www.jisit.se

Robin

Jag antog att ligorna endast var en ursäkt för att ranka upp lagen ordentligt inför cuperna. Vi har ju för närvarande inte något pris för att få mest poäng och anser inte att vi skall införa det så här mitt under period 2 av ligasystemet. Kanske när vi spelat klart Dungeonbowl, Chaos Cup och The Blood Bowl så kan vi införa en mer "vettig" liga. Som det är nu så ser jag ligaspelet endast som en ursäkt för att träna ihop laget inför varje cup :).

Var det tänkt från början att "Allsvenskan" skulle ses som finare än "Superettan"? Man är ju bevisligen inte en bättre spelare bara för att man spelar där, snarare att man haft tur/ej haft otur med kort/injuries under ligaspelet säsong 1.....
Jag vann combat med 13.

emil

Så Robin tycker inte att det finns ngn prestige i att kamma hem Mean Mountain Manglers Trophy? :wink:

Avsikten var från början att MMMT skulle vara ligan(Allsvenskan o Superettan) och att cuperna fjärdedels avbräck i ligan, och det håller jag fortfarande fast vid. Att vinna MMMT(Allsvenskan) skall också ge märkliga bonusar, men jag vet inte vad än i skrivande stund.

Iom att deltagare hoppar av och andra kommer till hela tiden, så tycker iaf jag att vi kan köra ligan i fyra intervaller, två lag går upp, två lag ner, vinnare av Allsvenskan 4:e inkarnation är automagiskt vinnare av MMMT-01!

MMMT-02, om det blir ngn, kommer antagligen att kora ettan i allsvenskans 4:e inkarnation till segrare för MMMT-02.

INGEN final emellan två enskilda lag, MMMT är en focking serie o inte en j-a cup! Elitserien är ett SKÄMT! Så glöm det!

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "emil"
INGEN final emellan två enskilda lag, MMMT är en focking serie o inte en j-a cup! Elitserien är ett SKÄMT! Så glöm det!

Det är bara för att du är tupplåst på att det ska fungera som i det svenska seriesystem som det blir problem.

Tycker fortfarande att mitt alternativ 1 är den bästa lösningen och då krävs en final för att få till en MMMT-segrare, eftersom de bägge serierna ligger sida vid sida och inte över under, vilket också jag tycker vi bör ha.

Upplägget på serien är helt fel från början för att ha uppflyttning/nedflyttnng baserat på poäng eftersom det är fyra serier i en.

Om det nu ska vara ett över/under-ligasystem så köper jag det du sa nån gång om att teamratingrankingen efter ligaspel 1 bara var till för att just dela upp lagen i en bättre och en sämre serie. Om vi efter att fått den intitiala uppdelningen nu ska övergå till ett rakt system så är det alternativ 3 som gäller. Inget skit med två lag upp å två lag ner. Det skulle innebära att man kan ha fler poäng än flera lag i den övre serien och ändå spela i den lägre serien. Helsjukt! Och absolut ingen nollställning av poängen efter varje cup, det skulle innbära att bara det sista ligaspelet spelar roll, i viss mån det nästsista för att kvalificera sig till den övre serien. Och ligaspel 1 o 2 spelar noll roll. Vad blir det för jävla slutsegrare då. Den som fått flest poäng i 4:e ligaspelet är bara den som fått flest poäng i 4:e ligaspelet och bör ABSOLUT inte vara segraren av MMMT-01. Ska man vinna en serie ska det krävas att man har genomgående bra resultat.

Och snälla, byt namn på serierna, "This is not the fucking Allsvenskan"
www.jisit.se

Robin

Citat från: "emil"Så Robin tycker inte att det finns ngn prestige i att kamma hem Mean Mountain Manglers Trophy? :wink:

Well. Jag trodde inte att MMMT var mer än kosmetika.... =P

Tycker snarare att det är bättre att räkna ihop ihopspelade poäng under alla 4 ligadelarna och utse mästaren av MMMT Säsong 1 utefter det. Synd om dem som inte varit med från början, men tough luck.
Jag vann combat med 13.

Eriksson

Hur funkar det när man inte spelat en match och ingen har lämnat W.O??
Det blir inget alls för nåt av lagen då förmodar jag???

Apanpapan

Bogenhafen Packers - FC Svärmorsdrömmarna 2-1

Det var en solig dag på Bogenhafen Stadium då de stora tuffa grabbarna kom på besök för att brottas lite i solen. Bollen kickades till hemmalaget och snabbt som attan så lyckades "longrifle" hiva iväg en longbomb till Dodging Dennis som snabbt gjorde touchdown. FCS replikerade snabbt då de lyckades göra touchdown i de skälvande slutsekunderna i första halvlek.

Nästa halvlek blev en brottningsmatch på högerkanten där båda lagens spelare knuffades och brottades till BP fansens stora glädje. Det sägs att heta blickar utväxlades mellan FCS:s kapten och Wolff Werner. En heroisk insats av Heinrich "the horse" (för att han är snabb mina vänner...) som blockade ner en ogre och tog bollen som han sedan sprang ner till en TD. I slutet försökte FCS med passningsspel av den högre skolan men tiden hann ta slut.

Bogenhafen Packers:s ökända ultras "Bajen Boys" skadade två av FCS:s spelare för att de inte var tillräckligt "gay".
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Apanpapan"
Bogenhafen Packers:s ökända ultras "Bajen Boys" skadade två av FCS:s spelare för att de inte var tillräckligt "gay".

Du menar "Bajan Boys" :lol:
www.jisit.se