Brädspelsrummet - Riva vägg eller ej?

Startat av carlsson, oktober 05, 2005, 08.12

Föregående ämne - Nästa ämne

Ska vi bygga ihop Gröna rummet med rummet bredvid?

Ja
16 (84.2%)
Nej
3 (15.8%)

Antal personer som röstat: 19

Omröstningen har avslutats: april 23, 2006, 08.12

Heavy

"Mycket" är förstås en definitionsfråga, men ombyggnationen nu kostar ett par tusen, och då är tom gardiner och sånt inräknat.. Skulle vi byggt ut det i lokalen så skulle bara väggbygget kostat 2-4 tusen extra beroende på hur seriöst det skulle göras (och det är ju lika bra att göra det ordentligt på en gång)...

Med din motivering att ta bort rum oavsett om de används för närvarande eller inte är att ta bort resurser för föreningen går lika bra att applicera på att vi ska byta ner oss i lokalstorlek.. Vad ska vi med ytor till som inte används ?? Nu kommer iallafall 8 m2 till av föreningslokalen att användas.. ;)

Om Snucko och hans kompisar behöver ett rum så är det väl helt sonika upp till dom att igenom styrelsens försorg se till att få ett?? Likaväl som vi som är drivande bakom brädspelsrummets utbyggnad bygger själva, får väl dom gör det med ?? Om nu inte brädspelsrummet kommer att behövas i den storleken vid det tillfället är det väl helt sonika för dom att bygga upp väggen igen ?? Alternativ kanske Snucko och styrelsen kommer överrens om en annan lösning då förutsättningarna är annorlunda än de är idag ??

Jaja, det blir nog jättebra det här tror jag :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

emil

Citat från: "Heavy""Mycket" är förstås en definitionsfråga, men ombyggnationen nu kostar ett par tusen, och då är tom gardiner och sånt inräknat.. Skulle vi byggt ut det i lokalen så skulle bara väggbygget kostat 2-4 tusen extra beroende på hur seriöst det skulle göras (och det är ju lika bra att göra det ordentligt på en gång)...
Kan man med att lägga 10 K svart i ngns ficka så är väl det HÄR inga problem, eller? Ey, Heavy! :wink:  :wink:  :wink:  :wink:  :evil:

Citat
Med din motivering att ta bort rum oavsett om de används för närvarande eller inte är att ta bort resurser för föreningen går lika bra att applicera på att vi ska byta ner oss i lokalstorlek.. Vad ska vi med ytor till som inte används ?? Nu kommer iallafall 8 m2 till av föreningslokalen att användas...
Jadu... Att min åsikt om lokalbyte dyker upp här har heller INGET med frågan om att "slå ihop två rum till ett" att göra. (Och ett lokalbyte behöver inte heller betyda mindre spelrum, så sluta svamla.)

Citat
Om Snucko och hans kompisar behöver ett rum så är det väl helt sonika upp till dom att igenom styrelsens försorg se till att få ett?? Likaväl som vi som är drivande bakom brädspelsrummets utbyggnad bygger själva, får väl dom gör det med ?? Om nu inte brädspelsrummet kommer att behövas i den storleken vid det tillfället är det väl helt sonika för dom att bygga upp väggen igen ?? Alternativ kanske Snucko och styrelsen kommer överrens om en annan lösning då förutsättningarna är annorlunda än de är idag ??
Och det tror du att nytillkomna medlemmar ser denna möjligheten med föreningen, OM nu ens möjligheten finns öht i framtiden? Det här är rent nonsens i mina ögon, och nu gör du mig förbannad, helt ärligt heavy.

Det är fan bättre att bränna en del pengar på att fixa till samtliga dom smårummen så att dom blir större, än att låta ett exklusivt WIF-rum ska svälja två rum.[/quote]

Ewers

Det ena hindrar ju inte det andra.

Vi har idag ett flertal medlemmar som avser bedriva fast verksamhet under ca ett år i det "nya rummet". De avser dessutom renovera de två små rummen till ett större rum. Vi får alltså ett renoverat rum, aktivitet i lokalen och därmed vinner föreningen en massa.

Att sedan fixa i ordning ett eller flera mindre rum för att kunna spela i under nästa verksamhetsår skulle vara en toppenide tycker jag. Detta är verkligen en ide som jag tycker att man borde ta upp på årsmötet. Det skulle vara väldigt bra om årsmötet anslog en budgetpost för just ombyggnad samt deffinierade vad medlemmarna önskade i form av lokalförbättring.

Det är ingen stor katastrof att två rum blir ett. Det ena rummet används väldigt sällan men ja, det används ibland. Nu kommer det dock att användas mer och det är bättre anser jag. Du (Emil) har dock rätt i att det behävs mer rum så nästa års styrelse kon ju kanske få det som "årsmål"?

Mvh /F

Lindbergh

Härligt  :? att se diskursen om lokalen alltjämt finns kvar, om än nu i en annan tappning?

Är personligen av den åsikten att det vore bra efter ett decennium av prat faktiskt avsätta medel från budgeten för att flytta ut väggen en till en och en halv meter. Jag avser då väggen som är vid smårummen och styrelserummet. Vet att Steve, Micro och jag pratade om det för något år sedan när vi renoverade rummen. Den idén vad då inte särdeles uppskattad vad jag kan minnas och det fanns inga pengar.

Vi ordnade då rummen, Steve och Micro gjorde en mycket stor del av jobben. Med rummen menar jag att vi snyggade till två rum, det sista var det Gröna rummet.

Micro fick förövrigt skit för valet av den gröna färgen, vilket jag än i dag tycker var jävligt lågt, men en del av den white-trash (hittar inget närmare som kan beskriva det - kanske det räcker med att skriva suspekta kulturen?) kulturen som finns kvar på föreningen. Det är förvånansvärt vilken jante-lag som dyker upp ibland...

Efter vi defacto spelade spel regelbundet i rummet, till och med i en större utsträckning än det gröna rummet, flyttade ASL/WIF spelarna in 2004 i det gröna rummet. Det blev ju utdömt efter det var "för varmt" och spela spel i och "för nära datasalen" för att spela rollspel i. Sedan vi började spela ASL i oktober 2004 har grannrummet i stort varit lågutnyttjat. Till och med så lågutnyttjat att någon förvarat personliga artefakter som skärmar, dörrmatta och annat där. Ett tag stod en dammsugare helt ensam  :cry: där inne.

Vad som förvaras där nu är väl ett obestritt faktum och kanske kan sammanfatta en del av de argumenten som finns för att använda ytan till något annat ett tag? Om vi räknar pris per KVM/dag så är det en jävligt dyr lösning att förvara pant på. Som vanligt är det ingen som egentligen vill ta i det förstod jag det som i onsdags.

Instämmer till fullo att det ena inte utesluter det andra och att man bör låta årsmötet ta ett rambeslut att lämna till styrelsen för att verkställa under 2006. Med ett skriftligt direktiv som styrelsen kan förbereda inför årsmötet får man helt enkelt ta ställning kring VAD som skall göras NÄR, HUR kan lämnas till de förtroendevalda att ordna. De får ju en budget och det är ju en ram för vad det får kosta?

Kostnaden för rummet nu kan väl elimineras genom att det får inte kosta mer än vad som ligger i sopsäckarna i pant? Eller är panten uppsatt som tillgång i budgeten??

Sammanfattningsvis behöver föreningen fler rum i storleksklassen modell större (typ röda rummet), till en kostnad som är försvarbar. Att skruva ned väggen är ingen varaktig lösning, men det är en lösning för att få ett bättre spelutrymme under en begränsad tid.

Dessutom vill ASL-spelare redan "boka" rummet 2007 (!) för ytterligare en mega-brädspelskampanj...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

emil

Ja, föreningen behöver rum för frantiden, men det kommer omöjliggöras om ni tar bort ett istället för att bygga utåt i lokalens fria yta, iom att alla rum behöver fönster.(om man ska bedriva aktivitet i det) Så gödsla istället lite tid och pengar för att göra det riktigt från början, vänligen.

Jag har tjaffsat nog om det här personligen nu.

emil

Måste bara tillägga lite då Lindberghs inlägg kom under tiden jag skrev.

Lindberghs hippiehaschflumme-kommentarer som knappt behandlar ämnet får stå för honom och kommer vara obesvarade från min sida.
Alla i den här tråden, förutom jag, är ju tupprunkade på att låta en totalt odemokratisk poll existera och den har varit vägledande för styrelsen då ni inte är intresserade av opposition i denna fråga. Najs! *Grov ironi*

Men det är ju positivt att alla verkar vara eniga om att det i grund och botten borde finnas fler större spelrum i föreningens lokal iaf.  8)

Clifford

Citat från: "emil"Måste bara tillägga lite då Lindberghs inlägg kom under tiden jag skrev.

Lindberghs hippiehaschflumme-kommentarer som knappt behandlar ämnet får stå för honom och kommer vara obesvarade från min sida.
Alla i den här tråden, förutom jag, är ju tupprunkade på att låta en totalt odemokratisk poll existera och den har varit vägledande för styrelsen då ni inte är intresserade av opposition i denna fråga. Najs! *Grov ironi*

Men det är ju positivt att alla verkar vara eniga om att det i grund och botten borde finnas fler större spelrum i föreningens lokal iaf.  8)

A: Du har rätt i att demokratin bakom beslutet sög

B: Jag har en lösning:
"Lilla" datorrummet kan lätt bli spelrum på ca. 30 minuters arbete. Vi flyttar in datorerna där de hör hemma (stora datorsalen...och det FINNS plats) och vips har vi ett extra rum igen. Varför ska vi ha två halvfulla datorsalar när allt får plats i en?

8)  Tamtidaaa, Cliff saves the day!

Heavy

Ja, nånstans tror jag nog att folk som söker efter ytor att vara på tar upp frågan men styrelse, eller kanske med nån-som-känner nån i styrelsen, och det börjar pratas om ombyggnationer/tillbyggnationer.. Jag ser mig själv som en ny medlem i föreningen, och visst jag kanske inte är socialt funtad som alla andra, men för mig är det självklart i en förening att be styrelsen, och framför allt jobba för att den hobbygren man själv är intresserad av, får en bra möjlighet att utövas i ev. lokal eller som del i verksamheten..

Idag behöver vi inte det lilla mittenrummet, varför då inte använda det till nått vettigt..
Det fattar inte jag??

Att lägga 10 papp "svart" i nåns ficka när det finns pengar avdelade till det av ett årsmöte ser jag inte som några problem.. (Vi kan ju ta den delen av diskussionen privat istället för över forumet, för det är trots allt bokfört  och jag diskuterar ogärna mitt företags ekonomi här). Idag har vi inga pengar alls att göra det hela för som nämnts på andra platser i forumet under den sista månaden.. Eller ja, det är ju brädspelssektionens budget som läggs till renoveringen..

Det är inte din åsikt i frågan om lokalbyte jag ger mig på (jag tycker ju med det till ganska stor del så) utan jag menar bara att det går att applicera samma semantik på att byta ner sig i lokalyta.. Det är ju också att ta bort framtida resurser för föreningen, vi vet ju aldrig när vi får användning för alla m2 vi har..

Men nu tar vi en morot och lugnar ner oss.. Vi vill ju alla samma sak, vi har bara olika vägar fram till målet :)

Håller fullständigt med om att vi ska bygga fler rum i lokalen, utan ett uns av tvivel.. Men inte idag, eller ens under sittande styrelse..

Skulle nu ett litet rum behövas på kort varsel, så kan vi ju använda Cliffs superba idé och bära ut datorerna ur den lilla datalsalen.. :D

Vad gäller panten så är den borta sen idag om jag har förstått det rätt..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

emil

Asså, 2 rum blir 1 = 1 rum för lite. Enkel matematik. Oavsett vad rum används till f.n. Svårare är det inte. Enskilda rum med fönster är en resurs för föreningen helt enkelt.

Jag skiter totalt i konstiga kompromisser, och till skillnad från er så har jag inget egenintresse i det. Jag har ändå inte någon avsikt att bråka, bygga ut, lägga beslag på rum för att spela ngt f.n.

Det handlar bara om principer, och alla här vet/borde veta att det här är fel tillvägagångsätt. Att:
A) Köra en bizarr poll i universums mörkare utkanter som handlar om föreningen, och sedan använda den som ngn form av underlag för egenintresse i föreningen.

B) Att ta bort rum i föreningen.

Och jag är verkligen inte intresserad av att läsa en massa textludd som inte har med frågan att göra.

Bästa lösningen vore om det gick att riva upp förslaget och få WiF-spelarna att bygga utåt istället, för föreningens bästa. Men det är knappast troligt att det kommer hända, då det är jobbigt, och kräver mer resurser. :roll:

oscar

Igår ägnade jag 4 timmar åt att ta ner en styck vägg.

Väggfrågan
Innan jag började med arbetet frågade jag folk på geddon om styrelsen var insatt och att det var ok att börja. Detta är tragiskt eftersom hela beteendet syftar till att jag vet att folk kommer att kasta skit på mig personligen om jag inte frågar först. Oavsett om det är bra för föreningen eller inte.

Jag pratade även med Anders och Clifford som satt i målarrummet och målade. Vi kom överens om att man hade kunnat sköta den här diskussionen på "ett öppnare sätt". Det är detta som frågan handlar om.

Jag anser att styrelsens medlemmar måste kunna ta snabba beslut för att saker och ting skall kunna ske. Andra anser inte att så är fallet. Detta är ingen ny konflikt. Jag tycker att den enda vettiga kritiken som kan riktas är att "pollen" hade kunnat genomföras längre upp i forumet.

Jag kan förstå att folk blir besvikna om rum försvinner. Jag kan också förstå att folk blir besvikna att rummen är så j-vla äckliga och smutsiga att man inte har lust att använda dom.

Det jag inte kan förstå är folk som gnäller när folk sliter arslet av sig för att föreningen skall bli bättre.

Ur ett perspektiv kan man anse att brädspelsektionens medlemmar har betett sig på ett exemplariskt sätt. Efter hetsiga diskussioner på forumet har vi konstaterat att vi vill ha ett större rum. Med styrelsens goda minne tillser vi helt enkelt att så sker. Vi vill något, vi ser till att de sker. Detta beteende är något som föreningen saknar. Armagedon behöver faktiskt folk som ser till att det händer saker.

För att denna fråga inte skall bli mer infekterad vill jag tillägga att jag hoppas att folk inte blir arga på varandra. Om man sätter saker och ting ur perspektiv så är det helt enkelt inte värt det.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Clifford

Jag har nu släpat ut debatten i det öppna, dvs till kategorin föreningsfrågor. Ursäktar att jag missat detta innan.

Daniel

Hej!

Jag ville bara tala om att ett rum inte bara medför att endast ett spel kan pågå i detta rum. Jag hoppas att de som inreder ser till att det finns plats för ett mindre bord där ytterligare ett spel kan pågå. Genom att göra på det visten så har Armagedon egentligen inte förlorat något rum utan endast sett till att få ett bra rum i stället för två små och sunkiga rum.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Ewers

Det enda som man kan hänga upp sig på i frågan är att det fanns en "poll" som bara brädspelsnissarna läste (och därmed var med och röstade i) men man skall veta att denna poll inte på något sätt påverkat styrelsens godkännande av sammanslagningen av de två rummen.
Jag hade inte ens sett pollen förrän Emil gjorde mig uppmärksam på den.
Styrelsen såg en möjlighet att få ytterligare en del av lokalen iordninggjord och uppfräschad. Vi tog den.
Vi har vägt för- och nackdelar mot varandra och kommit fram till att det gagnar föreningen mer att ha ett större "glutspelsrum".
Daniel har naturligtvis rätt i att det förhoppningsvis kommer finnas plats i rummet för flera mindra spel samtidigt när det inte spelas en storkampanj där hela rummet tas i anspråk.

Därmed hoppas jag att själva debatten om huruvida det skall genomföras eller inte läggs åt sidan och att energin i föreningen används till kreativa frammåtskridande aktiviteter, som tex att förespråka utbyggnad/ tillbyggnad av mer rum mm.
Jag hoppas heller inte att någon kastar skit på dem som faktiskt utför det arbete som atyrelsen har sagt ok till. De gör bara vad som styrelsen och därmed föreningen sagt är vad vi vill skall ske.

För övrigt vill jag bara rätta Emil i att det inte har betalats en enda krona svart för några renoveringar i år. Vad som har gjorts andra år (tex när Emil var kassör svarar jag inte för) men under mitt år som kassör har jag koll på sådant och betackar mig för ryktesspridning.  :wink:

Mvh Fredrik Ewers Kassör 2005   8)

emil

O jag har inte påstått att Ewers har betalat ut svarta pengar heller...

Martin Larsson

Jag ser ombyggantionen av lokalen som positiv, visst, det försvann ett rum (som jag, oavsett vad folk hävdar, kommer anse aldrig används). Anser att det är bättre att ytterligare en del av lokalen garranterat används under en lite längre period än att lämna det tommt 350+ dagar om året :!: MEN det går, om man nu vill detta att återställa det i ursprungsskick(väggen är nedmonteringsbar) efteråt, så det så :o

Bra jobbat Oskar, en FET eloge från mig till dig :!:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.