Brädspelsrummet - Riva vägg eller ej?

Startat av carlsson, oktober 05, 2005, 08.12

Föregående ämne - Nästa ämne

Ska vi bygga ihop Gröna rummet med rummet bredvid?

Ja
16 (84.2%)
Nej
3 (15.8%)

Antal personer som röstat: 19

Omröstningen har avslutats: april 23, 2006, 08.12

Heavy

Update...

Har idag skruvat och grejat lite samt strukit taket en gång..
Ev. kan det behövas en strykning till under morgondagen, så innan ni ger er på att måla väggarna, kolla ifall det behövs, d.v.s. om det är flammigt..

Jag såg även din lapp på dörren Oskar och har lagt till lite på den och strukit saker som redan finns på föreningen och inte behöver inhandlas.. Kolla på den INNAN du åker och köper :D

Efter att färg kommit på väggarna och runt förnstren ser jag följande som behövs innan vi kan börja spela..

1. Förlänga bordet så alla kartor och byggnadsspiral osv får plats.
Vilket egentligen bara betyder att vi bygger en meter bord och ställer brevid samt ser till att duken räcker över hele skiten.. Finns skivor och ben i dioramarummet till detta..

2. Köpa 2 Ikealampor till för att täcka hela bordslängden.

3. Skaffa lampa att ha över extrabordet därinne, lämpligen en köksmodell med hiss, eller ev. en till ikealampa.

4. Köpa konsoller och hyllplan samt skruva upp hyllorna.
Skenor att sätta fast i väggen finns i drivor inne i dioramarummet, så köp inga nya, kan finnas konsoller med så kika på det med innan inhandling.. Jag anser å det skarpaste att vi ska köpa och sätta upp rejält med hyllplan, så vi får en bunt hyllmeter att fippla runt med och ha spel samt blippboxar osv i utan att behöva snåla med platsen. Kan ju till och med bli så att vi vill ställa in random prydnadssaker som mössor, mausergevär och liknande i dom med i framtiden.

Ska vi åka till ikea att köpa hela alltet (lampor och hyllor), lär bli billigast men tar tid.. Jag har inte heller bil med dubbdäck, och det var lite slirigt med mina allväders på snön som kom idag :)


Sen kan vi börja sätta upp WiF därinne, bara dumt att göra det innan alla "fasta" installationer har gjorts..


Sånt som kan göras under tiden WiF har startat (inom nån vecka vill säga)

1. Fixa gardiner, stänger osv..

2. Nån till blomma skulle inte göra nått..

3. Förmodligen ett gäng stolar till, eller åtminstone pallar..

4. FIXA LÄCKAN..
Droppar ju som bekant vatten ur elementet, vi måste få dit nån som kan byta lämpliga delar av det åt oss..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Apanpapan

Citat från: "Heavy"2. Nån till blomma skulle inte göra nått..

Blommor?! Blommor!? We dont need no stinking blommor!
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

oscar

Hmmm.... Läcka? Borde vi inte säga till fastighetsvärden?

Vad gäller bord så tror jag att man behöver ha ett "huvudspelbord" där Asien-, -Europa och Skandinavienkartan ligger. Sedan behöver man en plats där vi kan få plats med produktionsspiral och taskforces. Till sist vore det bra med ett bord för Afrika- och Amerikakartan.

Angående lamparmatur så anser jag att det bästa vore ifall vi kunde tillverka en likadan länga som ASL-gubbarna gjorde. Syftet är att få till en "spegelbild" av det andra rummet. Det innebär isåfall att man måste flytta på den befintliga armaturen i den högra delen av rummet.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Heavy

Det är ett sakta droppande.. Har väl stått en burk under innan som tömts en gång i månaden eller så om jag fattat rätt..

Jo, bord kan vi väl diskutera ikväll hur vi vill ha det med, själv tror jag det vore bra att ha allt på ett, så man får plats med ett mindre bord där ett övrigt spel kan pågå, vet att Daniel och co har pratat om att köra lite kortare/mindre ASL kampanjer på nån månad om plats finnes..

Jepps, likadant är snyggt, men bra om de hamnar över borden med och då kanske det blir dumt att göra en exakt likadan dock.. Beroende på hur borden hamnar..

Finns på klubben nu, men försvinner ett par timmar strax och återkommer till kvällen..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Lindbergh

Fan, jag blir nästan rörd av att läsa detta - gött jobbat grabbar! Det känns oerhört bra att ni tar i det och jag känner mig verkligen glad över det!!! Minns hur frustrerande det var när vi skulle göra iordning de rummen innan!!!

Rekommenderar att ha så många kartor på högt bord som möjligt, detta då det är lätt att afrika-kartan "försvinner" och plöstsligt står det en "spök-kår" från ITALY och vill spela canasta i Sydafrika. Möjligheten att överblicka är viktig! Den enda "ointressanta" kartan är egentligen america-kartan?

Vi synes i kväll för lite test-WiF och regel diskussioner!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Heavy

Citat från: "Lindbergh"Vi synes i kväll för lite test-WiF och regel diskussioner!

Och bygge/målning ;)

Apropå att det går undan lite med pillande där inne..
Det går nästan för fort, så jag och Oscar som är de som pillat hittils går om varandra lite i planeringen t.o.m.... Det lovar gott :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

oscar

Har precis varit iväg och köpt in svart duk till bordet. Det blev en svart duk (150 cm bred) á la biljard för 4x65:-/m = 260:-. Jag har även passat på att sopa, städa och torka av bord, hyllor och allt annat. Det som är kvar att göra:
1. Målartvätta fönsterbräden på bortre långsidan
2. Moppa golvet
3. Stryka duk med strykjärn (den är av en slags ull/ngt annat)
4. Klippa till, spänna ut och häfta fast duk på bord
5. Skruva fast hyllplan i konsoler
6. Lägg ut kartor
7. Städa undan allt som står utanför rummet
8. Sätt upp fina väggdekorationer (wiff-tabeller, fina WWII-foton?)

Vad gäller kartor föreslår jag att vi använder mina "brädor" då det blir lättast att sätta igång (det är bara att lägga ut dem) och vi inte riskerar att förstöra bord/fina laminerade kartor.
Men, jag är ju Brekal liksom...

oscar

Vi behöver en HÄFTPISTOL. Om det är ngn som vet var det går att återfinna en sådan så kan ni väl uppbringa den? Jag ska göra så att jag åker tillbaka till geddon efter jobbet ikväll. Om jag inte hittar en häftpistol där så måste jag åka och handla...
Men, jag är ju Brekal liksom...

Lindbergh

Se bara till att kartorna sitter ordentligt fast, så att de inte riskerar att "tippa" på grund av de bara ligger på bordet! Eller skall ni skruva fast dem?

Det hände för några år sedan att Africa-kartan tippade och det var inget bra (det blev ju en fördel för den italienska "spök-kåren" som teleporterades fram i östafrika...), vidare att gången då i Kult-rummet då skivan flyttade på sig! En olycka händer väldigt lätt!! Vi har ju haft incidenter med vatten, kaffe, tärningar och annat som wiftat...

Kan man inte bara ta häftpistol och häfta fast kartorna (de laminerade) på träbordet som vi gjorde för ASL? Skadorna på bordet bli minimala och vi kan passa ihop exempelvis skandinavien i så fall.

Det viktiga är i vartfall att kartorna sitter fast på bordet, annars är det ingen höjdare!

Jag tillser att rummet blir lite extra städat under lördagen när jag är där! Bra jobbat oscar :!:  :!:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Brain

Citat från: "oscar"Vi behöver en HÄFTPISTOL. Om det är ngn som vet var det går att återfinna en sådan så kan ni väl uppbringa den? Jag ska göra så att jag åker tillbaka till geddon efter jobbet ikväll. Om jag inte hittar en häftpistol där så måste jag åka och handla...

Kolla med Carlsson, vet att han har en
Tomas Davidsson

oscar

Jag och PA testade för ngn dag sedan huruvida brädor ligger kvar eller ej. Dom var så tunga att dom verkligen inte ville flytta på sig utan vidare. Hur det blir med filten vet jag inte, men det får vi naturligtvis testa innan vi bestämmer oss. Jag är lite osäker på "häfta fast kartor"-idén då jag tänker mig att man säkert vill återanvända kartorna efteråt. Jag menar, är det inte risk för att kartorna/filt går sönder när man spelar under flera månader för att sedan ta bort dom?

Snackade precis med Carlsson, han lovade att ta med sin häftpistol till geddon idag  mellan kl fem och sex. Jag tar med mig ett strykjärn hemifrån. Om det är folk som vill hjälpa till med att applicera duk på bord så mottages hjälp tacksamt.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Clifford

Mitt resonemang:
Syfte med laminat=tättslutande förpackning för skydd av karta
Häfta laminat=ta bort en del av syftet.
Betänk att kartorna rör sig en aning medans man spelar, vilket kan leda till att häft-hålen blir större och större. Spiller man något där man häftat kan det bli trist också.

Som sagt, jag bara funderar så jag hävdar inte att det fungerar på detta vis, men det KANSKE gör, vilket vore dåligt.

oscar

Kan hålla med dig i ditt resonemang och jag tycker absolut att vi skall kolla hur brädorna ligger innan vi gör något överilat. Tänkte att jag ska åka till Coop (igen... :roll: ) och kolla ifall dom har typ "gummitassar" att fästa på undersidan av brädorna.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Martin Larsson

Citat från: "Clifford"Tyska trupper behöver inte HQ-understöd när de spöar fransoser. Det räcker med en 88mm:s-baguett så flyr den lille rödvinspimplaren till Vichy...

Nej nej du fattar inte, att hota Fransmannen men en baguette är som att hota en Dobberman med en älgstek :P

Citat från: "Clifford"Mitt resonemang:
Syfte med laminat=tättslutande förpackning för skydd av karta
Häfta laminat=ta bort en del av syftet.
Betänk att kartorna rör sig en aning medans man spelar, vilket kan leda till att häft-hålen blir större och större. Spiller man något där man häftat kan det bli trist också.

Håller fett med, det finns bättre sätt :arrow:
Jag och Heavy snackade om dubbelhäftande tejp igår, tror tillochmed att det ev handlades...det borde lösa bifffen  :wink:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Lindbergh

Ja, det löser väl sig.

Vi spelade i över ett år med laminerade ASL kartor som var häftade och det gick finemang. Spillde kaffe på dem och det var bara att torka av, värre var det kanske med filten under som blev rätt vidrig i min mening! Jag var ju tvungen att dammsuga den vid tillfälle!!

Ewers nämnde att det skulle tejpas laminatkartor ovanpå eventuellt, blir det klart till lördag eller hur är det tänkt :?:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954